شنبه، مرداد ۲۱، ۱۳۹۶

جزییاتی از دخالتهای تروریستی رژیم ایران در تاجیکستان

تاجیکستان رژیم ایران را متهم کرد در جنگ داخلی این کشور که در دهه نود شروع شد با حمایت از بنیاد گرایان دخالت کرده است و موجب کشتار تعداد زیادی از مقامها و شخصیتهای این کشور شده است
اسکای نیوز 20مرداد 96 :‌
در جنگهای داخلی تاجیکستان در سالهای ۱۹۸۷تا ۱۹۹۲ و بعد از آن رژیم ایران دست داشته است. این اولین اتهامی است که در آن رژیم ایران به‌صورت علنی متهم می‌شود که در جنگ داخلی این کشور دست داشته است.
در فیلمی مستند که وزارت کشور تاجیکستان در تولید آن نقش داشته و از تلویزیون دولتی تاجیکستان پخش شده این موضوع ثابت شده است. در این فیلم افرادی که در ایران آموزش دیده و پول دریافت کرده‌اند تا سیاستمداران و خبرنگاران در این کشور را ترور کنند شهادت می‌دهند.سه تن از هواداران ژنرال منشق عبدالحلیم نزار زاده که یک کودتای شکست خورده را در سال ۲۰۱۵ فرماندهی کرد شهادت دادند که از رژیم ایران پول دریافت کرده‌اند و در دهه 90 در پادگانهایی در ایران آموزش دیده‌اند تا سیاستمداران و خبرنگاران، مسؤلان و دانشمندان تاجیک را ترور کنند و نیز به پایگاه نظامی روسیه تهاجم کنند. آنها گفتند رژیم ایران از آنها خواسته است تا در جامعه ایجاد تنش کنند و ترس را در میان مردم بپراکنند.
اگر چه رژیم ایران این اتهامات را نمی‌پذیرد ولی از حزب ممنوعه النهضه حمایت می‌کند. این حزب توسط دولت تاجیکستان متهم است که آشوبهای سال ۲۰۱۵ را حمایت مالی کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر