یکشنبه، مهر ۰۸، ۱۳۹۷

حمایت آمریکا، فرانسه، آلمان و عربستان از تدوین قانون اساسی جدید برای سوریه

وزیران خارجه آمریکا، فرانسه، انگلستان، آلمان، عربستان، مصر و اردن با صدور بیانیه‌یی اعلام کردند از تشکیل فوری یک کمیته برای تدوین قانون اساسی سوریه حمایت می‌کنند و خواهان دریافت گزارش پیشرفت تشکیل این کمیته تا آخر ماه آینده میلادی هستند.
در بیانیه وزارت‌خارجه فرانسه در این زمینه آمده است: حمایت از تشکیل این کمیته در جهت ارتقای تلاشهای سازمان ملل برای رسیدن به یک راه‌حل سیاسی برای منازعه سوریه بر اساس قطعنامه ۲۲۵۴شورای امنیت است.
بیانیه وزیران خارجه مصر، فرانسه، آلمان، اردن، عربستان، انگلستان و آمریکا می‌افزاید: ما به قویترین صورت تأیید می‌کنیم که یک راه‌حل نظامی تنها به تشدید خطرناک و گسترده‌تر این بحران در منطقه و فراتر از آن کشیده می‌شود. بنا بر این ضروریست برای یک راه‌حل سیاسی همخوان با قطعنامه ۲۲۵۴شورای امنیت به جلو حرکت کرد.
در این رابطه ما از سازمان ملل می‌خواهیم هر چه سریع‌تر زمینه برای یک انتخابات آزاد تحت نظارت سازمان ملل در فضایی ایمن و بی‌طرف فراهم گردد.
دیدارهای هیأت اپوزیسیون سوریه در نیویورک
هیأت مذاکرات اپوزیسیون سوریه به ریاست نصر الحریری در حاشیه هفتاد و سومین دوره مجمع عمومی ملل ‌متحد در نیویورک چندین ملاقات را با مسؤلان اروپایی برگزار کرد و در مورد آخرین رویدادهای سیاسی و نظامی در سوریه گفتگو کرد.
به گزارش سایت رسمی ائتلاف ملی سوریه، این هیأت طی این هفته، از جمله با امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هیأتی از پارلمان دانمارک دیدار کرده است. این منبع گزارش داد: «(نصر حریری) از موضع دولت فرانسه برای یافتن یک راه‌حل سازنده هم‌خوان با قطعنامه‌های بین‌المللی ابراز خوشنودی و تأکید کرد که چنین راه‌حلی، برای پایان دادن به دخالتهای متحدان رژیم اسد در مسأله سوریه... ضروری است...
رئیس‌جمهور فرانسه نیز تأکید کرد که کشورش در کنار مردم سوریه در هدف آنها برای پایان دادن به درد و رنج و بحران در این کشور، ایستاده است».
نصر حریری پیش از این در پیامی درباره دیدار هیأت اپوزیسیون سوریه با جوئل ریبورن Rayburn فرستاده ویژه جدید آمریکا گفت: «ما درباره وضعیت ادلب و ممانعت از اقدام نظامی، تهدید (رژیم) ایران در سوریه و احیای روند سیاسی در ژنو مطابق قطعنامه ۲۲۵۴(شورای امنیت) و سایر امور انسانی و دستگیر شدگان گفتگو کردیم».
مردم سوریه خواهان سرنگونی اسد هستند
نصر الحریری در دیدار با اعضای پارلمان دانمارک در مورد دیدگاههای هیأت بر سر راه‌حل سیاسی در سوریه گفت آنها تلاش می‌کنند تا به راه‌حلی دست یابند که توسط آن بعد از آزادی از دیکتاتوری استبدادی اسد که تولیدکننده بنیادگرایی و تروریسم است خواسته‌های مردم سوریه برای ساختن دموکراسی، آزادی و شرافت انسانی تأمین شود.
این هیأت در ملاقاتی که با خانم آناکارین انستروم، مسؤل امور خارجی وزارت‌خارجه سوئد داشت در مورد وضعیت استان ادلب و توافق اخیر روسیه و ترکیه و اهمیت نقش سازمان ملل ‌متحد در دسترسی مردم سوریه به راه‌حل سیاسی گفتگو کرد.
او گفت بعضی طرفها تلاش می‌کنند تا با صحبت از بازگشت پناهندگان به سوریه بدون این‌که امنیت آنها تأمین باشد راه‌حل واقعی را دور بزنند در حالی که ادامه حاکمیت اسد باعث شده است تا از خانه و سرزمین خود فرار کنند.
گفتنی است که بر اساس قطعنامه شماره ۲۲۵۴ می‌بایست در سوریه دولتی انتقالی تشکیل شود تا اداره امور کشور را در دست گیرد. این قطعنامه تأکید دارد که با تدوین قانون اساسی جدید برای سوریه راه برای اجرای انتخابات هموار می‌شود. با این انتخابات آینده سوریه بدون این‌که بشار اسد در آن نقشی داشته باشد مشخص خواهد شد.

توافق تشکیل کمیته برای قانون اساسی سوریه توسط آمریکا-فرانسه- آلمان-انگلستان-عربستان-مصر و اردن from Simay Azadi on Vimeo.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر