جمعه، مهر ۲۸، ۱۳۹۶

خروج همه گروه‌های مسلح از کرکوک تحت فشارهای بین‌المللی

رویتر به‌نقل از دولت اقلیم کردستان در اربیل خبر داد حدود 100هزار نفر از مردم کرکوک بی‌خانمان شده و این شهر را ترک کرده‌اند.
از سوی دیگر پس از افشای جهانی عملکرد نیروی تروریستی قدس و سپاه پاسداران در کردستان عراق با حضور سردژخیم قاسم سلیمانی، حیدرعبادی نخست‌وزیر عراق تحت فشار آمریکا و موضعگیریهای بین‌المللی فرمانی برای خروج همه گروه‌های مسلح از کرکوک بجز نیرو و دستگاه ضدتروریسم عراق، صادر کرده است. طبق دستور حیدرعبادی، امنیت داخلی شهر برعهده نیروهای پلیس محلی است.
همزمان قضاییه عراق حکم دستگیری کوسرت رسول معاون دبیرکل یکتی را صادر کرد. او برخلاف برهم صالح و خانواده طآلبانی که از کمکهای رژیم ایران به کردها قدردانی کردند، آنچه را در کرکوک واقع شده اشغالگری و تبدیل شدن «افراد گمراه و کم عقل» به ستون پنجم غاصبان اعلام کرده است.
به گزارش رویتر ارتش عراق اعلام کرد، نیروهای عراقی بدون هیچ‌گونه درگیری بر مناطق تحت تصرف نیروهای کرد در استان نینوی که شامل شهر موصل و هم‌چنین سد موصل است، کنترل پیدا کرده‌اند.
واشینگتن پست قبلاً گزارش کرده بود بنا‌ به گفته مقامات در شهرهای سنجار، مخمور، بشیقا، ربیعا و منطقه سد موصل، نیروهای پیشمرگه در حالیکه نیروهای عراقی نزدیک می‌شدند از مواضع خود عقب کشیدند.
نیویورک تایمز نیز در 25مهر گزارش کرد سربازان عراقی تمامی میدانهای نفتی را تصرف کردند و پیشمرگان طبق دستوراتی که از مافوق خود دریافت کرده بودند دبس را هم ترک کردند.
خبرگزاری زاگرس از اربیل: پیشمرگان مجدداً وارد شهر سنجار شدند و 5هاموی حشدالشعبی به آتش کشیده شد. در شهر مخمور نیز مردم قیام کردند و اشغالگران فرار کردند. کمال کرکوبی فرمانده محور کرکوک گفت، ماهیت خائنین افشا‌ شده و خلق همه مسایل را تعیین‌تکلیف خواهد کرد. فعلاً مردم منتظر هستند و می‌خواهند که افراد مسلح و ارتش بدون تیراندازی شهر کرکوک را ترک کنند. به همه مردم کرکوک اعلام می‌داریم که نیروهای ما به داخل شهر برمی گردند.
در ادامه گزارش زاگرس آمده است: در حال حاضر حشدالشعبی از مناطق سنجار و خانقین و گلاله و شهر کرکوک فرار کرده‌اند. صبح روز 26مهر 96نیروهای حشدالشعبی و سپاه پاسداران، از نزدیک دروازه مرزی حاجی عمران عقب‌نشینی کردند. یک منبع از دروازه مرزی حاجی عمران اعلام کرد: نیروهای حشدالشعبی و سپاه پاسداران که قبل از این به منطقه مرزی حاجی عمران در داخل ایران تجمع کرده بودند، عقب‌نشینی کرده‌اند.
در اربیل اعلام شد که برگزاری انتخابات ریاست اقلیم و پارلمان کردستان عراق به تعویق افتاده است.
بعدازظهر پنجشنبه الجزیره خبر داد حکومت اقلیم کردستان از ابتکار نخست‌وزیر عراق برای حل کلیه اختلافات بر اساس قانون اساسی عراق تحت نظارت بین‌المللی استقبال کرد.
به گزارش الجزیره شرکت نفتی روس-نفت قراردادهای نفتی به‌مبلغ 400میلیون دلار برای بهره‌برداری از نفت در 5نقطه در کردستان عراق، بسته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر