چهارشنبه، آبان ۰۳، ۱۳۹۶

پارلمان بلژیک –17اکتبر 2017: کنفرانس درباره وضعیت حقوق‌بشر در ایران با حضور نمایندگان پارلمان و سنای بلژیک و شخصیتهای سیاسی




کمیته پارلمانترها و شهرداران بلژیکی برای ایران دموکراتیک 'جلسه‌یی در رابطه با وضعیت حقوق‌بشر در ایران' در پارلمان بلژیک برگزار کرد. در این جلسه که به‌ریاست خانم الس وان هوف، عضو کمیته خارجی پارلمان بلژیک از حزب دموکرات‌مسیحی برگزار شد، شماری از نمایندگان پارلمان و سنای بلژیک از احزاب مختلف و هم‌چنین شخصیتهای سیاسی شرکت و سخنرانی کردند و ضمن تأکید بر حمایت از مقاومت عادلانه مردم ایران برای آزادی و کارزار دادخواهی خانم مریم رجوی، درباره قتل‌عام ۳۰۰۰۰زندانی سیاسی در سال ۶۷ در ایران خواستار تحقیقات مستقل برای محاکمه و به عدالت سپردن مسئولان این قتل‌عام شدند.
الس وان هوف عضو کمیته خارجی پارلمان بلژیک
خانم الس وان هوف، که ریاست جلسه را برعهده داشت در سخنرانی خود نسبت به افزایش اعدامها در ایران تحت حاکمیت آخوندها به‌ویژه در دوران آخوند روحانی ابراز نگرانی کرد و با اشاره به سرکوب زنان و نقض حقوق اولیه آنان توسط رژیم آخوندی گفت: زنان در ایران بیشتر از هر قشر دیگری سرکوب می‌شوند. هزاران زندانی سیاسی زن تنها به‌دلیل عدم پذیرش حکومت مستبدانه آخوندها، توسط این رژیم اعدام شده‌اند و شمار زیادی از زنان به‌خاطر پیگیری حقوق خود در زندانهای رژیم به‌سر می‌برند. وی در ادامه سخنان خود افزود:
ما هم‌چنین از کارزار دادخواهی در رابطه با قتل‌عام ۳۰۰۰۰زندانی سیاسی در سال ۱۹۸۸که توسط اپوزیسیون اصلی ایران یعنی سازمان مجاهدین خلق ایران شکل گرفته است آگاهیم. این کارزار بین‌المللی توسط رهبر اپوزیسیون مریم رجوی آغاز گردید و هم‌اکنون به سراسر ایران گسترش یافته است. من با خانم رجوی چندین بار ملاقات داشته‌ام که آخرین آن در دسامبر گذشته در بروکسل بود. من معتقدم که رهبری و برنامه سیاسی وی به‌عنوان یک زن مسلمان برای یک ایران آزاد بسیار مهم است.
الس وان هوف خطاب به دولت بلژیک تأکید کرد که هرگونه رابطه با رژیم حاکم بر ایران را باید به تعلیق اعدامها و پیشرفت روشن در زمینه حقوق‌بشر و وضعیت زنان مشروط کند
دیرک کلاس رئیس کمیته بلژیکی پارلمانترها و شهرداران برای یک ایران دموکراتیک
دیرک کلاس رئیس کمیته بلژیکی پارلمانترها و شهرداران برای یک ایران دموکراتیک سخنران دیگر این کنفرانس بود وی با یادآوری تاریخچه و اهداف تشکیل کمیته بلژیکی پارلمانترها و شهرداران برای یک ایران دموکراتیک گفت:اپوزیسیون دموکراتیک ایران تحت رهبری مریم رجوی به فعالیت خود ادامه می‌دهد. من چندین بار با خانم رجوی ملاقات کرده‌ام. او رهبری دموکراتیک است که به یک ایران آزاد و مبتنی بر جدایی دین و دولت اعتقاد دارد. کارزار خانم رجوی برای تحقق عدالت برای ۳۰۰۰۰زندانی سیاسی اعدام شده در سال ۱۹۸۸اکنون جهانی شده است. او هم‌چنین کارزار گنجاندن نام سپاه پاسداران، ابزار اصلی سرکوب در داخل ایران و نیروی اصلی حامی بشار اسد در سوریه در لیست سیاه را آغاز کرد. من از این‌که سپاه پاسداران در حال حاضر در لیست تروریستی ایالات متحده است خوشحالم و معتقدم که آنها باید در لیست اتحادیه اروپا نیز قرار بگیرند.
دیرک کلاس انتقال جمعی مجاهدین از لیبرتی به آلبانی و کشورهای دیگر را پیروزی بزرگی برای مقاومت دانست و درباره تجربه سالها کار مشترک با مقاومت ایران گفت: با تجربه‌ای که از همکاری با اپوزیسیون ایران یعنی سازمان مجاهدین خلق و شورای ملی مقاومت در دهه گذشته دارم آنها را یک نیروی بسیار جدی یافتم که هیچ چیز برای خودشان نمی‌خواهند و تنها خواستشان آزادی برای مردمشان است. آنها خیلی چیزها را در زندگی خود فدا کرده‌اند.ما باید از دولتهایمان بخواهیم تا بر رژیم ایران فشار آورند تا اعدامها را متوقف کند. من مطمئنم که عمر این رژیم طولانی نخواهد بود و بنابراین ما باید در کنار مردم ایران باشیم که روزانه تحت حکومت ملاها رنج می‌برند...

دیوید کلارینوال - رئیس فراکسیون حزب لیبرال در پارلمان بلژیک
سخنران دیگر کنفرانس در پارلمان بلژیک، دیوید کلارینوال، رئیس فراکسیون حزب لیبرال بلژیک در پارلمان این کشور بود. وی ضمن ابراز خوشحالی از انتقال پیروزمند مجاهدین از لیبرتی به آلبانی و دیگر کشورها و هم‌چنین قرار گرفتن سپاه پاسداران در لیست تروریستی خزانه‌داری آمریکا، گفت: ما وظیفه داریم از تمامی کسانی که برای آزادی در ایران مبارزه می‌کنند حمایت کنیم. مردم ایران شایسته داشتن همان حقوقی هستند که ما اینجا در جوامع اروپایی از آن برخوردار هستیم. ما باید بر روی رژیم فشارها را افزایش دهیم تا به نقض حقوق‌بشر پایان دهد. کشورهای اروپایی به‌ویژه بلژیک باید روابط خود را با این رژیم مشروط به بهبود وضعیت حقوق‌بشر و توقف اعدامها کنند.دیوید کلارینوال افزود:
فکر می‌کنم که دولت ما و اتحادیه اروپا باید یک استاتوی رسمی برای شورای ملی مقاومت ایران به‌رسمیت بشناسند. از نظر من مهم است که دولت ما با شورای ملی مقاومت وارد یک دیالوگ رسمی بشود.من خودم چندین بار خانم رجوی را ملاقات کرده‌ام. فکر می‌کنم که برنامه ۱۰ماده ایشان که به‌طور خاص خواستار جدایی دین از دولت، برابری زن و مرد، و لغو حکم اعدام است، از جمله نکات پایه‌یی هستند که همگی ما باید بر مبانی آن پشت سر خانم رجوی گردهم آییم. لذا از آنجایی که من در مجموع فرد خوش‌بینی هستم، شکی ندارم که در سالهای آینده فرصتی برای به اجراء گذاشتن این طرح (ده ماده‌ای) در ایران به‌وجود خواهد آمد. به هر حال این آرزویی است که می‌خواهم امروز اینجا بکنم.
دکتر آن کاپون – نماینده پارلمان بلژیک
دکتر آن کاپون، نماینده پارلمان بلژیک اعدامهای فزاینده به‌ویژه در دوران روحانی را محکوم کرد و گفت: سکوت فدریکا موگرینی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این زمینه به‌خاطر منافع اقتصادی، رژیم حاکم را تشجیع می‌کند تا رفتار سرکوبگرانه خود را ادامه دهد.
دکتر آن کاپون افزود: سپاه پاسداران ابزار اصلی سرکوب در ایران است و بیشتر اقتصاد ایران را در کنترل خود دارد. هفته گذشته نام سپاه پاسداران توسط خزانه‌داری ایالات متحده در فهرست سازمانهای تروریستی اضافه شد. به به این معنی است که شرکتهای اروپایی که خواهان تجارت با رژیم ایران هستند ریسک تحریم آمریکا را باید بپذیرند پس باید قبل از سرمایه‌گذاری در این رژیم فکر کرد.دکتر آن کاپون افزود:
مانند همه شما در دسامبر گذشته وقتی که خانم رجوی در بروکسل بود من نیز با او ملاقات کردم و او را یک رهبر الهام‌بخش میدانم. من فکر می‌کنم که او امروز نماد ضد بنیادگرایی است زیرا که به‌دنبال احقاق حقوق زنان و جدایی دین و دولت است. من فکر می‌کنم که ما همه باید از این کارزار برای ایران آزاد حمایت کنیم.
آلخو ویدال- کوآدراس، رئیس کمیته بین‌المللی در جستجوی عدالت
دکتر آلخو ویدال- کوآدراس، رئیس کمیته بین‌المللی در جستجوی عدالت در سخنرانی خود در این جلسه گفت: امروز می‌خواهم مختصری درباره سپاه پاسداران صحبت کنم. برای این‌که رژیم را خوب بشناسیم کاملاً لازم است که نقش این ارگان یعنی سپاه را بفهمیم. سپاه مستقیماً در اشغال پنهان درگیر است. می گوییم پنهان ولی همه مطلع هستند. در ۴کشور در خاورمیانه که عبارتند از عراق، سوریه، یمن و لبنان.سپاه دارای مراکز بسیاری در ایران است که شبه‌نظامیان خارجی را آموزش می‌دهند. هر ماه صدها نیرو از عراق، سوریه، یمن، افغانستان و لبنان آموزشهای نظامی می‌بینند و سپس برای دست زدن به تروریسم و جنگ اعزام می‌شوند. در بسیاری از کشورهای منطقه، سپاه عملاً کنترل سیاست خارجی را از طریق سفارتهای رژیم ایران در دست گرفته و از مصونیت دیپلوماتیک سوء‌استفاده می‌کند تا همه گونه فعالیتهای جاسوسی را انجام بدهد.دکتر آلخو ویدال کوادراس در ادامه افزود: در اروپا سپاه مشغول حملات سایبری بوده است. هفته گذشته رسانه‌های بریتانیا تأیید کردند که ارتش سایبری سپاه، به حسابهای ایمیلی نمایندگان پارلمان انگلستان و از جمله نخست‌وزیر ترزامی حمله کرده بود. آژانس ضد جاسوسی آلمان اخیراً گزارش داد که حملات پیشرفته سایبری توسط سپاه علیه شرکتها و کمپانیهای آلمانی را مشاهده کرده بود.وی افزود: با توجه به این‌که سپاه پاسداران اکنون به‌عنوان یک سازمان تروریستی توسط آمریکا تعیین شده، شرکتهای اروپایی که با رژیم ایران معامله می‌کنند، این ریسک جدی را می‌کنند که توسط آمریکا مورد تحریم قرار بگیرند، چرا که سپاه بخش عمده اقتصاد ایران را در دست دارد.
سناتور ژاک بروتشی- عضو سنای بلژیک
سخنران دیگر کنفرانس در پارلمان بلژیک، سناتور ژاک بروتشی ، عضو سنای بلژیک در سخنان خود ضمن تأیید سخنان سخنرانان، گفت وقتی که در سال ۲۰۰۵به‌عنوان رئیس فدراسیون بین‌المللی جراحان اعصاب انتخاب شدم، سفری را که قرار بود به‌عنوان رئیس فدراسیون بین‌المللی جراحان اعصاب به ایران داشته باشم، شخصاً بایکوت کردم و به ایران نرفتم زیرا اگر می‌رفتم به این معنی بود که به آنها یک امتیاز می‌دادم و من کاملاً مخالف این سیاست بودم. وی افزود: متأسفانه مردم ایران در حاکمیت این رژیم سرکوبگر بسیار زجر می‌کشند اما باید امید داشته باشیم که این مردم به‌زودی رهبران جدیدی خواهند داشت و به آزادی دست خواهند یافت. شما روی حمایت کامل من از مبارزه‌تان حساب کنید.
نله لینن نماینده پارلمان بلژیک
سخنرانی دیگر این کنفرانس خانم نله لینن نماینده پارلمان بلژیک بود که در سخنانش گفت: من می‌خواهم بر روی وضعیت زنان در ایران تمرکز کنم. در طی چهار سال اول ریاست‌جمهوری روحانی حداقل ۸۱زن بدار آویخته شدند. هیچ رژیم دیگری در جهان این تعداد زن را اعدام نکرده است.وی با اشاره به قوانین زن‌ستیزانه حکومت آخوندی و محدودیت بسیاری از رشته‌های دانشگاهی برای زنان در ایران، اضافه کرد:
قوانین رژیم ایران زنان را از فعالیتهای هنری به‌عنوان منبع در آمد منع می‌کند. زنان نمی‌توانند برای عموم آواز بخوانند و یا در ارکستر و یا کنسرت حضور داشته باشند. حضور زنان در استادیوم های ورزشی که در آن مردان بازی کنند ممنوع است.
در رابطه با آمار خود کشی زنان ایران رتبه اول در خاورمیانه و رتبه سوم در جهان را دارند. دلیل آن این است که زنان برای پوشش و شیوه لباس پوشیدنشان تحت فشار زیادی قرار دارند و همواره در معرض تبعیض و نابرابری هستند. آنها به اشکال مختلف تحقیر می‌شوند و از فرصتهای شغلی محرومند.خانم نله لینن هم‌چنین با اشاره به رهبری مریم رجوی در جنبش مقاومت مردم ایران گفت: من خانم رجوی را بارها ملاقات کرده‌ام و سالهاست که از جنبش او پشتیبانی و از نگرش و دیدگاه او برای یک ایران دموکراتیک حمایت می‌کنم. بنابراین من کاملاً خوش‌بین هستم ما باید برای تغییر رژیم در ایران از اپوزیسیون ایران حمایت نمائیم. من از همکارانم می‌خواهم که در این مبارزه به ما بپیوندند ما با امید زیادی به آینده می‌نگریم.در این شرایط بسیار خوشحالم که رهبری اپوزیسیون ایران در دست یک زن بسیار توانا یعنی دوست ما مریم رجوی است. من بارها او را ملاقات کرده‌ام، با نگرش و دیدگاه او برای آینده یک ایران دموکراتیک شراکت نظر دارم و. سال‌های زیادی است که از جنبش او حمایت و در بسیاری از جلسات هم شرکت کرده‌ام. ما باید از اپوزیسیون ایران حمایت کنیم تا بتواند تغییر رژیم در ایران را محقق کند. از همکارانم که امروز شمار زیادی از آنها اینجا هستند می‌خواهم در این کارزار به ما بپیوندند. می خواهم بگویم این به ما امید می‌بخشد، بیایید امیدوار باشیم و با قدرت بسیار به آینده بنگریم، بهترین درودهایم را به شما تقدیم می‌کنم.
فیروز محوی - عضو کمیسیون خارجی شورای ملی مقاومت
فیروز محوی، عضو کمیسیون خارجی شورای ملی مقاومت نیز در این جلسه سخنرانی کرد و ضمن تشکر از خانم الس وان هوف و کمیته بلژیکی پارلمانترها و شهرداران برای یک ایران دموکراتیک تحت رهبری آقای دیرک کلاس برای برگزاری این جلسه گفت: وضعیت حقوق‌بشر در ایران بسیار وخیم است. بسیاری زندانیان در ایران اعدام شده‌اند که به گفته عفو بین‌الملل، اگر ما چین را کنار بگذاریم، بیش از ۵۵درصد اعدام در جهان در ایران تحت ریاست‌جمهوری حسن روحانی صورت گرفت.وی به حضور جلادان قتل‌عام در کابینه آخوند روحانی در موضع وزیر دادگستری اشاره کرد و گفت که بسیاری از دیگر اعضای کابینه او نیز در گذشته از فرماندهان سپاه پاسداران بوده‌اند که مسؤل بسیاری از کشتارها و نقض حقوق‌بشر در ایران و بسیاری عملیات تروریستی در خارج ایران هستند.فیروز محوی در ادامه سخنانش به جنبش دادخواهی شهیدان قتل‌عام سال ۶۷اشاره کرد و گفت: این کارزار سراسری ایران را تکان داده و ما خواهان یک تحقیقات مستقل برای محاکمه نفرات مسئول از جمله وزیر دادگستری فعلی روحانی هستیم.وی با خاطرنشان کردن این واقعیت که رژیم ضدانسانی حاکم فقط به ضرب سرکوب و اعدام توانسته به سلطه خود ادامه دهد، بر خواست مبرم مردم ایران برای تغییر تأکید کرد و گفت: خواست مردم ایران از پارلمانترهای بلژیکی و دیگر پارلمانترهای اروپایی این است که به دولتهای خود اولویت ارزشهای دموکراسی و حقوق‌بشر نسبت به منافع تجاری و اقتصادی در رابطه با دیکتاتوری حاکم بر ایران را یادآوری کنند. مردم ایران خواهان تغییر هستند و نشان داده‌اند که نمی‌خواهند که زیر حاکمیت آخوندها باشند.
بروکسل، پارلمان بلژیک: کنفرانس درباره وضعیت حقوق بشر در ایران from Simay Azadi on Vimeo.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر