سه‌شنبه، فروردین ۰۸، ۱۳۹۶

نیویورک – مقر اصلی سازمان ملل: جلسه بریفینگ دبیرکل ملل‌متحد با حضور مدافعان حقوق زنان از سراسر جهان

در جریان 61امین دوره جلسات کمیسیون وضعیت زنان در مقر اصلی ملل‌متحد در نیویورک، آنتونیو گوترز دبیرکل سازمان ملل، برای نخستین‌بار یک جلسه بریفینگ برای مسئولان و اعضای سازمانهای غیردولتی زنان از سراسر جهان که در این دوره از جلسات شرکت کرده‌اند، برگزار کرد.
این جلسه در نوع خود بی‌سابقه و اولین بریفینگی بود که توسط دبیرکل سازمان ملل شخصاً برگزار می‌شد. در این جلسه خانم‌ها امینه محمد معاون دبیرکل، کیونگ وها کانگ مشاور ارشد دبیرکل در امور سیاست‌گذاری، ماریا لوئیزا ریبیرو ویوتی رئیس کابینه دبیرکل و فومزیله ملامبو رئیس بخش زنان سازمان ملل، آقای گوترز را در پنل همراهی می‌کردند.
دبیرکل ملل‌متحد در سخنان اولیه خود درباره اقدامات سازمان ملل در زمینه برابری شغلی و امکان اشتغال برابر برای زنان در کشورهای مختلف توضیحاتی داد و همچنین پیرامون منع تبعیض علیه زنان و رفع خشونت‌های موجود در پهنه‌های اقتصادی و اتخاذ تدابیری برای برابری شغلی بین زنان و مردان صحبت کرد؛ پس از آن در فرصت باقی‌مانده چند ارگان شرکت‌کننده توانستند، نکات خود را با دبیرکل سازمان ملل در میان بگذارند.
در این جلسه نماینده یکی از سازمانهای مدافع حقوق زنان در سخنرانی خود که مورد توجه دبیرکل سازمان ملل قرار گرفت، به نقض حقوق زنان در ایران تحت حاکمیت رژیم آخوندی اشاره کرد و مواردی از نقض‌های فاحش حقوق‌بشر علیه زنان در ایران از جمله اعدام، اعدام در ملأعام و سنگسار را بر شمرد.
وی همچنین درباره وضعیت وخیم زنان در زندانهای رژیم آخوندی توضیح داد و به تبعیض فزاینده موجود علیه زنان در زمینه کار و امور اقتصادی پرداخت که موضوع اخص جلسات شصت و یکمین دوره کمیسیون وضعیت زنان سازمان ملل‌متحد است. وی از دبیرکل سازمان ملل خواست، با توجه به نهادینه‌بودن سرکوب اقتصادی و اجتماعی علیه زنان در ایران تحت حاکمیت آخوندها، نسبت به وضعیت زنان ایرانی توجهات لازم را مبذول دارند.
در پایان این سخنرانی دبیرکل ملل‌متحد ضمن تشکر از اظهارات و شهادت‌های سخنرانان و شهادت ارائه‌شده درباره وضعیت زنان در ایران تحت حاکمیت آخوندها، تأکید کرد که حتماً اسناد عنوان‌شده را مطالعه کرده و اقدامات مقتضی را اتخاذ خواهد کرد.
نیویورک – بریفینگ دبیر کل ملل متحد from Simay Azadi on Vimeo.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر