چهارشنبه، مهر ۱۸، ۱۳۹۷

روز جهانی علیه مجازات اعدام، اتحادیه اروپا:‌ مجازات اعدام در هر شرایطی باید لغو شود

در روز جهانی علیه مجازات اعدام، شورای اروپا و اتحادیه اروپا بار دیگر بر مخالفت شدید خود با مجازات اعدام تحت هر شرایطی تأکید کردند. در بیانیه‌این ارگانهای اروپایی آمده است: مجازات اعدام، بیحرمتی به شأن انسان است. این مجازات،عملی ظالمانه، غیرانسانی، تحقیرآمیز و ناقض حق حیات است. مجازات اعدام، اثر بازدارندگی اثبات‌شده‌ای ندارد و جبران خطاهای قضایی را ناممکن می‌سازد.
همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا و شورای اروپا، مجازات اعدام را منسوخ کرده‌اند. لغو قانونی یا عملی این مجازات، پیش‌شرط عضویت در شورای اروپا است و ممنوعیت مطلق مجازات اعدام در همه شرایط در پروتکلهای شماره ۶و ۱۳کنوانسیون حقوق‌بشر اروپا و منشور حقوق بنیادی اتحادیه اروپا تصریح شده است.
شورای اروپا و اتحادیه اروپا در سطح جهانی نیز هم‌چنان در راستای لغو مجازات اعدام تلاش خواهند کرد. ما از قطعنامه آتی مجمع عمومی سازمان ملل ‌متحد در خصوص مهلت قانونی برای خاتمه دادن به اجرای مجازات اعدام حمایت می‌کنیم. اتحادیه اروپا و بلژیک نیز در اواخر فوریه ۲۰۱۹ در بروکسل، میزبان هفتمین مجمع جهانی علیه مجازات اعدام خواهند بود.
فراخوان اتحادیه اروپا به توقف اعدام
تا زمان تعیین مهلت، شورای اروپا و اتحادیه اروپا از کشورهایی که هنوز مجازات اعدام را اعمال می‌کنند درخواست مُبرم دارد که همه احکام اعدام باقیمانده در هر شرایطی را به حبس تبدیل کنند و تضمین نمایند که شرایط حبس مغایر با شأن انسانی نیست. مطابق با قوانین بین‌المللی، این کشورها نباید افراد زیر هجده سال، زنان باردار یا افراد مبتلا به بیماری روانی یا ناتوانی ذهنی را اعدام کنند. افزون بر این، اعدامِ محکومین به جرایم اقتصادی، افرادی که خودشان قربانی جرایم جدی مانند تجاوز زناشویی هستند یا کسانی که انگیزه‌شان از وقوع جرم اساساً دفاع از خود بوده که متعاقباً منجر به مرگ تصادفی فرد دیگر شده است، غیرقابل توجیه است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر