جمعه، اسفند ۱۱، ۱۳۹۶

شرایط وخیم هموطنان زلزله زده در کرمان و کرمانشاه، چند ماه پس از زلزله

بارش‌ باران و آبگرفتگی چادرها در زمستان سرد منطقه کویری کرمان مردم شهر زلزله زده کوهبنان را با مشکلات و سختی های جدید بیشتری روبرو کرده است . فریاد این مردم محروم نیز مانند زلزله زدگان کرمانشاه از عدم رسیدگی های اولیه رژیم ضد مردمی آخوندی بهوا بلند است گزارشی در این باره:‌
بیش از 70 روز از زلزله کوهبنان در استان كرمان در سی ام آذرماه می گذرد، زلزله 5.2ریشتری که ساعت هشت و سی و چهار دقیقه شب رخ داد بیش از 70 درصد خانه های مردم این شهر را که مقاومتی در برابر زلزله ندارند تخریب کرد، خانه هایی هم که تخریب نشده اند، با ترک های زیاد دیگر قابل سکونت نیستند.
مردم این منطقه تمام 70 روز گذشته را در سرمای خشک و سوزنده در چادرهای سرد و با کمترین امکانات، بسر برده اند. سرمای هوا در بهمن ماه تا 12 درجه زیر صفر هم رسید.
مادری که با چند فرزندش در چادر زندگی می‌کند، می‌گوید: به همراه کودک خردسال و دیگر فرزندانم شب‌های زمستان را در چادر به سختی سپری می‌کنیم. در طول شب بچه‌ها زیر چندین پتو می‌خوابند با این وجود تا صبح همه ما می‌لرزیم و بیشتر مردم دچار سرماخوردگی شده‌اند. یکی دیگر از ساکنین کوهبنان می‌گوید: بعد از بارندگی چادرها خیس شده‌ و با وزش هر باد داخل چادر بشدت سرد می‌شود.
رژیم آخوندی که سالانه میلیاردها دلار برای رژیم قاتل سوریه و مزدورانش در منطقه هزینه می کند در این مدت تنها 196 کانکس در اختیار حدود 7000 خانوار این شهر گذاشته است. و دادن کانکس را به آوار برداری خانه های مخروبه موکول کرده اند. اما بسیاری از مردم نمی توانند از پس هزینه های این کار بربیایند. بسیاری از مردم هم ناچار شده اند با قرض و بدهی زیاد خود اقدام به تهیه کانکس کنند.
درهمين حال کارگزاران رژیم مي گويند که مردم خیر بیش از 300 کانکس در اختیار زلزله زدگان قرار داده اند اما رژيم آخوندي هنوز در برآورده کردن اولیه ترین امکانات برای مردم زلزله زده خودداری می کند .
یک زن کوهبنانی می گوید: برای سرویس بهداشتی باید به خانه همسایه‌ها مراجعه کنیم و بیشتر مردم طی روزهای پس از زلزله تنها یکی، دو مرتبه حمام رفته‌اند.
یکی دیگر از هموطنان ‌ به کمبود شدید حمام و سرویس بهداشتی در کوهبنان اشاره کرده و می گوید:‌ بسیاری از مردم امکان استحمام ندارند، بویژه مستاجران که هنوز تکلیف آنها بدرستی روشن نشده با مشکل جدی مواجه هستند
رژیم آخوندي هموطنانمان را ناچار کرده که با یک وام 40 الی 50 میلیون تومانی خانه های خود را بسازند اما مردم می گویند:‌با ۵۰ میلیون تومان چگونه می‌توان خانه‌ای را که کاملا تخریب شده ساخت؟ زلزله خسارت شدید مالی به مردم زده است. در چنین شرایطی شاهد فشار مضاعف بر زلزله‌زده‌ها برای پرداخت وام‌های معوقه و قبوض برق، آب و گاز هستیم.
شرایط وخیم هموطنان زلزله زده در کرمان و کرمانشاه from Simay Azadi on Vimeo.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر