پنجشنبه، مهر ۰۵، ۱۳۹۷

سخنرانی رئیس جمهور آمریکا در شورای امنیت درباره رژیم آخوندی

روز چهارشنبه ۴ مهرماه، جلسه شورای امنیت درباره منع تکثیر تسلیحات کشتار جمعی، به ریاست دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و با حضور مقام‌های ارشد آمریکایی از جمله مایک پمپئو، جان بولتون و نیکی هیلی و هم‌چنین دبیرکل ملل متحد و سران و مقام‌های کشورهای مختلف از جمله رئیس‌جمهور فرانسه و نخست‌وزیر انگلستان برگزار شد.
رئیس‌جمهور آمریکا که برای اولین‌بار ریاست اجلاس شورای امنیت را بر عهده داشت در آغاز سخنانش به خطر سلاح‌های اتمی و شیمیایی در جهان پرداخت و سپس با تأکید بر این‌که دیکتاتوری آخوندی نخستین حکومت حامی تروریسم در جهان است، گفت: «کشتاری که از سوی رژیم سوریه صورت می‌گیرد، توسط رژیم ایران و روسیه امکان‌پذیر شده است. رژیم ایران خشونت، ترور و هرج و مرج را صادر می‌کند. این رژیم به‌طور غیر قانونی مواد حساسی را کسب می‌کند تا برنامه موشک بالستیک خود را به‌پیش ببرد و این موشک‌ها را در سراسر خاورمیانه گسترش می‌دهد. این رژیم، نخستین حامی تروریسم در جهان است و به جنگ و نزاع در سراسر منطقه و بسا فراتر از آن سوخت می‌رساند.
رژیمی که چنین کارنامه‌یی دارد، هرگز نباید اجازه یابد به سلاح اتمی دست یابد. به همین دلیل من پیش‌تر در سال جاری اعلام کردم که ایالات متحده از توافق اتمی (با رژیم) ایران خارج می‌شود. این توافق وحشتناک و یک‌طرفه رژیم ایران را قادر ساخت به مسیر خود به سمت بمب ادامه بدهد و به این رژیم راه نجاتی از پول نقد داد؛ آن هم در زمانی که بیش از هر وقت به آن نیاز داشتند. آنها در وضعیت درد سر بسیار عظیمی قرار داشتند و نیازمند پول نقد بودند و و ما آن‌را به آنها دادیم. طی سالیان بعد از امضای توافق، تعرضات رژیم ایران فقط افزایش یافت. این رژیم از پول‌هایی که به‌تازگی از طریق این توافق به‌دست آورده بود برای حمایت از تروریسم، ساختن موشک‌های با قابلیت (حمل کلاهک) اتمی و ایجاد هرج و مرج استفاده کرد».
ترامپ در ادامه سخنان خود درباره بازگشت تحریم‌های نفتی علیه رژیم از ۵ نوامبر و با تأکید بر این‌که پس از آن هم تحریم‌های جدیدی اعمال خواهد شد، نسبت به هرگونه نقض و دورزدن این تحریم‌ها هشدار داد، و گفت: «به‌دنبال خروج آمریکا (از برجام) ایالات متحده شروع به اعمال مجدد تحریم‌های اتمی بر رژیم ایران کرد. همه تحریم‌های اتمی ایالات متحده از اوایل نوامبر به‌طور تمام‌عیار اعمال می‌شود؛ آنها تمام‌عیار اعمال می‌شوند. بعد از آن آمریکا تحریم‌های بیشتری را در پیش خواهد گرفت که سخت‌تر از هر زمانی در گذشته خواهند بود؛ (هدف این تحریم‌ها) مقابله با طیف کاملی از رفتار شرورانه رژیم ایران است. هر فرد و نهادی که نتواند از این تحریم‌ها تبعیت کند با عواقب سختی مواجه خواهد شد. از همه اعضای شورای امنیت می‌خواهم با آمریکا کار کنند تا تضمین کنیم که رژیم ایران رفتارش را تغییر بدهد و هرگز به سلاح اتمی دست پیدا نکند».
در ادامه این جلسه امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه در سخنان خود، ضمن تأکید بر موضع کشورش مبنی بر حفظ توافق اتمی با رژیم گفت که همه ما در این جلسه یک هدف مشترک داریم: جلوگیری از دستیابی رژیم ایران به سلاح اتمی... برجام توافقی ناقص ولی گامی ضروری در این مسیر است...
رئیس‌جمهور فرانسه سپس تأکید کرد، ما باید هم‌چنین از چارچوب کنونی فراتر برویم... به همین دلیل من با اهدافی که رئیس‌جمهور آمریکا آن‌را یادآوری کرد موافقم، هر چند ممکن است بر سر شیوه‌های کار هم‌چون برجام با هم اختلاف نظر داشته باشیم. پایه‌های یک مذاکره جدید باید بر چارچوب‌دادن به (برنامه) اتمی رژیم ایران بعد از سال ۲۰۲۵-۲۰۳۰...، مسئله افزایش برد و دقت زرادخانه موشکی توسط رژیم ایران یعنی چارچوب‌دادن به فعالیت بالستیک آن و ثبات منطقه‌یی بنا شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر