دوشنبه، مرداد ۱۵، ۱۳۹۷

کدام تحریم‌ها علیه رژیم ایران اعمال می‌شود

از فردا سه‌شنبه ۱۶مرداد۹۷ موج اول تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه رژیم ایران که در پی حصول توافق هسته‌یی با این رژیم لغو شده بود، باز‌می‌گردد.
وزارت خزانه‌داری آمریکا پس از خروج از برجام دوره تنفس ۹۰روزه و ۱۸۰روزه برای بازگشت تحریم‌ها علیه رژیم ایران در نظر گرفته بود.
گفته می‌شود که تحریمهایی که در پایان موعد ۹۰روزه باز‌می‌گردند عبارتند از:
- خرید‌ و‌ فروش اسکناس یا اسناد مبتنی بر دلار از سوی دولت ایران
- خرید‌ و‌ فروش طلا و سایر فلزهای گرانبها، خرید، تأمین یا انتقال فلزاتی نظیر گرافیت
- فلزات خام یا نیمه‌خام مانند آلومینیوم و آهن، زغال‌سنگ و نرم‌افزارهای مورد استفاده از سوی صنایع ایران
- افتتاح حساب ریالی در خارج از مرزهای ایران و مبادله ریالی با ارقام قابل‌توجه
- تأمین مالی خارجی و خرید اوراق منتشر شده از سوی دولت ایران
- خودروسازی ایران
- خرید‌ و‌ فروش و تأمین قطعات هواپیما
- فرش و مواد خوراکی تولید شده در ایران
به گزارش یورونیوز، صادرات ایران به آمریکا به‌شدت سقوط کرد و به سالانه یک میلیون دلار تنزل کرد ولی واردات از آمریکا به کمتر از ۱۰۰میلیون دلار در سال نرسید. در واقع در آغاز چهارمین دهه روابط تجاری دو کشور پس از انقلاب ۵۷، صادرات آمریکا به ایران بیشتر به دارو و تجهیزات پزشکی محدود شد و به همین دلیل در بحرانی‌ترین شرایط روابط دیپلماتیک دو کشور، تجارت دو کشور همواره برقرار ماند.
پس از حصول توافق هسته‌یی میان ایران و گروه کشورهای ۱+۵ از جمله آمریکا، تجارت میان دو کشور از سال ۱۳۹۴ بار دیگر سیر صعودی به خود گرفت و در سال ۱۳۹۶ رکورد صادرات ایران به آمریکا طی ۴۰سال گذشته شکسته شد و به بیش از ۱۳۳میلیون دلار رسید.
به گفته ترامپ، رژیم ایران از منافع توافق هسته‌یی در جهت توسعه‌طلبی‌ منطقه‌یی و افزایش تنش در خاورمیانه بهره برده است و بر همین اساس مستوجب تحمل دوباره تحریم‌های اقتصادی گسترده است.
جزییات بیشتری از مرحله اول تحریمها
در فاز اول تحریم‌ها گذشته از وضع ممنوعیت عمومی معامله دلار، طلا، آلومینیوم، فولاد و قطعات خودرو برای ایران، آمریکا مجوز واردات فرش و مواد غذایی از مبدأ ایران را هم لغو خواهد کرد و فروش هواپیمای تجاری و قطعات آن را به ایران ممنوع خواهد کرد.
البته اعمال مجدد تحریم‌های تجاری علیه ایران به‌معنای بسته شدن معبرهای ورود کالاهای آمریکایی به ایران نیست‌ چرا‌ که فارغ از آمارهای رسمی دو کشور در خصوص حجم و ارزش تجارت دو کشور، بازار ایران همواره جذابیت بالایی برای ورود قاچاق محصولات آمریکایی داشته و هیچ‌گاه از حضور آنها خالی نشده است؛ محصولاتی هم‌چون تولیدات شرکت اپل و دل که رد پای آنها در آمار تجارت رسمی دو کشور دیده نمی‌شود ولی سود تجارت آنها برای تجار ایرانی دلچسب‌تر از تن‌دادن به توسعه تجارت رسمی میان دو کشور است.
بیشتر بخوانید:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر