دوشنبه، شهریور ۰۵، ۱۳۹۷

حضور گسترده زنان کرد در تظاهرات و تشییع پیکر شهدای مریوان

حضور گسترده زنان کرد در تظاهرات و تشییع پیکر شهدای مریوان روز سوم و چهارم شهریور ۱۳۹۷ چشمگیر بود.
از روز شنبه سوم شهریور تظاهرات مردم مریوان در اعتراض به آتش سوزی جنگل های این شهر در اثر گلوله باران سپاه پاسداران و انفجار بمب های عمل نکرده آغاز شد. حضور گسترده زنان در این تظاهرات چشمگیر بود.
صبح روز یکشنبه ۴ شهریور ۹۷ پیکر شریف باجور و امید کهنه پوشی توسط شمار زیادی از مردم مریوان و شهرهای دیگر از بیمارستان به سوی مسجد مشایعت شد. شمار بسیار زیادی از مردم از جمله زنان روستاهای اطراف مریوان و سنندج و سایر شهرها به سمت مریوان حرکت کردند. حضور گسترده زنان در مراسم خاکسپاری فعالان محیط زیست که صبح روز یکشنبه آغاز شد چشمگیر بود. مردم مریوان این مراسم را به تظاهرات علیه رژیم تبدیل کردند و شعار می‌دادند: شهید نمی‌میرد
جمعیت انبوه که از شهرهای مختلف به مریوان آمدند شعار می‌دادند: «خیابان در خروش است، خون قلبهایمان ریخته شده، راحتی ستمگران، استثمار فقیران»
گفته می‌شود از روز سوم شهریور اینترنت مریوان توسط مقامات حکومتی قطع و کاملا ضعیف شدە است.
آتش سوزی جنگل های مریوان بر اثر گلوله باران سپاه پاسداران و انفجار گلوله توپ عمل نکرده سپاه پاسداران به وقوع پیوست. مردم برای خاموش کردن آتش اقدام کردند در جریان این اقدام مردمی ۴ تن از فعالان محیط زیست جان خود را از دست دادند و به شهادت رسیدند. محمد پژوهی، رحمت حکیمی نیا، دو نفر از نیروهای منابع طبیعی مریوان و شریف باجور و امید کهنه پوشی(حسین زاده)، فعال زیست، روز شنبه سوم شهریور در حین خاموش کردن آتش در جنگل جان باختند.
در اردیبهشت ماه مردم مریوان با پاسداران درگیر شدند. این درگیری به دلیل کشته شدن یکی از سران حکومتی به نام پاسدار کاوه کهنه پوش به دست یکی از اهالی روستاهای مریوان، بین مردم و یکان ضد شورش صورت گرفت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر