سه‌شنبه، فروردین ۱۴، ۱۳۹۷

ترویج ازدواج دختر بچه ها از طریق نمایش سریال تلویزیونی

یک سریال تلویزیونی که در ایام تعطیلات سال نو پخش شد به دلیل ترویج و اشاعه ازدواج دختربچه ها مورد انتقاد مدافعان حقوق کودکان قرار گرفت.
پخش این سریال به اسم «پایتخت» که موضوع ازدواج دو دختربچه ۱۲-۱۳ساله را به یک موضوع طنز برای سرگرمی مردم تبدیل کرده است، نگرانی های زیادی در میان فعالین کودک ایجاد کرده است.
به اعتقاد مدافعان حقوق کودکان، این سریال تلویزیونی که مسئله ازدواج کودکان را به سوژه طنز تبدیل کرده، حقوق کودکان را در قالب شوخی ها و دیالوگ های شخصیت های سریال به طرز وسیعی نقض کرده است و تهیه کنندگان آن در این خصوص باید پاسخ دهند.
این در حالی است که لایحه افزایش سن ازدواج دختر بچه ها مدتها است به تصویب مجلس نمی رسد و به طور مشخص مورد مخالفت نمایندگان مرد قرار دارد.
بنا به گفته فرشید یزدانی، پژوهشگر اجتماعی و مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان، تنها در سال 94، نزدیک به 13هزار کودک به واسطه طلاق بیوه شده اند. شمار دخترانی که در ایران در زیر سن ۱۵ سال ازدواج کرده‌اند از ۳۳ هزار نفر در سال ۱۳۸۵ به ۴۳ هزار نفر در سال ۱۳۸۸ رسیده است؛ یعنی ۳۰ درصد افزایش در عرض سه سال. (سایت حکومتی خبر آنلاین – 12 فروردین ۹۷)
شهربانو امامی عضو شورای شهر تهران و عضو سابق مجلس در یک سخنرانی گفت در ایران ۱۵ هزار دختر بیوه زیر ۱۵ سال وجود دارد. (خبرگزاری حکومتی ایلنا – ۱۷ اسفند ۹۶)
زهرا آیت‌الهی، رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی، در یک مصاحبه تلویزیونی گفت بر اساس آمار مرکز آمار در سال 95، 36 هزار و 422 ازدواج دختران زیر 15 سال در ایران صورت گرفته است. (خبرگزاری حکومتی ایسنا – ۱۹ اسفند ۹۶)
یک سازمان غیردولتی دیگر اعلام کرد که ۱۲۰۰ دختربچه زیر ۱۴سال، در سال 1394 به آمار زنان بیوه در کشور اضافه شده اند و همچنین دو هزار بیوه در سنین کودکی از 9 تا 12 سال در ایران وجود دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر