یکشنبه، آبان ۱۴، ۱۳۹۶

افشای اسناد ارتباطات عمیق بین رژیم ایران و القاعده – بازتاب رسانه‌های بین‌المللی

انتشار اسناد روابط رژیم آخوندی با القاعده توسط آمریکا و بررسی جزئیات آن توسط کارشناسان و ناظران بینالمللی ابعاد جدیدی از نقش دیکتاتوری تروریستی و مذهبی حاکم بر ایران بهعنوان بانکدار مرکزی ترویسم را آشکار کرده است.
انعکاس رسانههای بینالمللی از افشای اسناد ارتباط رژیم ایران با القاعده:
پروندههای بنلادن نزد سازمان سیا امور جدیدی را در روابط القاعده-رژیم ایران روشن میکند
وال استریت ژورنال 13آبان 96
یک گنجینه جدید از مدارکی که آمریکا در مقری که اسامه بنلادن در آن کشته شد پیدا کرد، جزئیات جدیدی را از روابط القاعده با رژیم ایران بهدست میدهد و بیانگر یک اتحاد پراگماتیک القاعده با رژیم ایران بواسطه نفرت مشترک آنها از آمریکا و عربستان است...
یک مقام القاعده در این سند مینویسد،بر اساس تجربه من، رژیم ایران بهترین نمونه... از پراگماتیسم در سیاست است. رژیم ایران آماده است، تا در زمینه ضربه زدن به آمریکا تا جایی که بهطور مستقیم و روشن دستش رو نشود، به هر کسی حمایت و مساعدت مالی، تسلیحاتی و هر آنچه را که نیاز باشد بدهد“.
وال استریپ ژورنال با ذکر اینکه یک مقام در هیأت رژیم آخوندی در مللمتحد بهدرخواست برای اظهارنظر در این رابطه پاسخ نداد، اضافه میکند:
افشای اسناد مربوط به ارتباطات عمیقتر بین رژیم ایران و القاعده که بسیاری بدان باور نداشتند، اکنون میتواند حامیان آمریکایی تحریمهای جدید و سخت علیه رژیم ایران را تشجیع کند...
این مقام القاعده در سندی که افشاشده است مینویسدمقامات رژیم ایران به برخی از برادران سعودی ما... پول و تسلیحات و هر آنچه نیاز دارند و همچنین آموزش در کمپهای حزبالله در لبنان در مقابل ضربه به منافع آمریکا در عربستان سعودی و خلیج (فارس) را پیشنهاد کردند“.بنابراین سند، مقامات رژیم به [اعضای القاعده در ایران] دستورات اکید دادند تا آفتابی نشوند و استفاده از تلفن یا جمع شدن بهصورت گروهی را ممنوع کردند. اما اعضای القاعده این مقررات را در عمل نقض کردند که سبب خشم مقامات رژیم ایران که میزبان آنها بود شد.
نویسنده سند میگوید که مقامات رژیم ایران اعضای القاعده را گرد آوردند و به آنها گفتند که آمریکائیها صحبتهای تلفنی بسیاری از آنها را ضبط کردهاند و نظام ایران را متهم به پناه دادن به تروریستها کردهاند. بعد از آن، رژیم ایران تحرک اعضای القاعده را بهشدت محدود کرد و برخی را زندانی و برخی را مجبور به ترک [ایران] کرد.بنابراین سند، مقامات ایرانی به آنها پاسپورتهای جعلی برای سفر میدادند.
وال استریت ژورنال میافزاید: در اوایل سالهای 1990، زمانیکه بنلادن در سودان مستقر بود، القاعده و رژیم ایران بهصورت غیررسمی توافق کردند که در اقدامات علیه اسراییل و آمریکا همکاری کنند.
بنا بر گزارش نهایی کمیسیون 11سپتامبر، یک ارگان دولتی که برای تحقیق حول شرایط حمله 11سپتامبر تشکیل شد، مأموران القاعده بعد از آن به ایران و لبنان برای آموزش سفر کردند.طبق یافتههای این کمیسیون، بعد از آنکه بنلادن در اواخر سالهای 1990به افغانستان آمد، این مساعدت ادامه پیدا کرد. رژیم ایران به عوامل القاعده یاد داد که چگونه پاسپورت و دیگر اسناد را جعل کنند یا تغییر دهند که به آنها امکان مسافرت آزادانه به سراسر منطقه و به آمریکا را داد. هنگامیکه آنها از ایران عبور میکردند، مقامات مرزی رژیم ایران پاسپورتهای آنها را مهر نمیزدند...بهم زدن همکاری و مشارکت بین عربستان و آمریکا مدتها موضوع اصلی القاعده و دیگر گروههای افراطی مانند داعش بوده است..
بلومبرگ 12آبان 96نیز در مورد انتشار اسناد مربوط به روابط رژیم آخوندی و القاعده مینویسد: ماه گذشته، دونالد ترامپ گفت کهنیروهای نیابتی رژیم ایرانبه اعضای القاعده درگیر در بمبگذاری سفارتهای آمریکا در کنیا و تانزانیا در سال 1998آموزش ارائه دادند. او گفت که رژیم ایران میزبان اعضای عالیرتبه القاعده بعد از حملات یازده سپتامبر بود که پسر بنلادن را شامل میشد.
بلومبرگ بهنقل از یک مقام دولت ترامپ نوشت: این اسناد نشان میدهد که رژیم ایران و القاعده با هم به توافق رسیده بودند که همدیگر را مورد هدف قرار ندهند. اسناد همچنین حاکی از این است که بنلادن از خاک ایران بهعنوانشریان اصلیالقاعده برای انتقال پول، افراد و ارتباطات یاد میکرد. این در حالیست که دولت اوباما تلاش میکرد اختلاف میان رژیم ایران و القاعده برجسته کند و اسناد مربوط به همکاری آنها را محرمانه نگه دارد.
در ادامه گزارش بلومبرگ آمده است: رژیم ایران در سال 2003در نظر داشت در یک معامله احتمالی با آمریکا، چند تن از اعضای القاعده را به آمریکا در ازای استرداد اعضای مجاهدین خلق (که در عراق بودند) تقدیم کند. ولی این پیشنهاد هیچ وقت عملی نشد.
بلومبرگ افزود: مقامات دولت ترامپ گفتهاند که علنی کردن این اسناد یک اولویت برای تیم جدید رئیسجمهور آمریکا بود. در روزها و هفتههای آینده، تحلیلگران و کارشناسان خارجی، قادر خواهند بود تا گستره همکاری بین رژیم ایران و القاعده را خودشان ملاحظه کنند.

افشای اسناد ارتباطات عمیق بین رژیم ایران و القاعده – بازتاب رسانه های بین المللی from Simay Azadi on Vimeo.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر