پنجشنبه، آذر ۰۹، ۱۳۹۶

ایلیانا رزلهتینن: حزب‌الله و رژیم ایران نباید مشروع باشند که در امورات داخلی لبنان دخالت کنند

جلسه استماع زیرکمیته خاورمیانه و شمال آفریقا روز چهارشنبه 8آذر 96 در مورد تحولات عربستان و لبنان برگزار شد.
در این جلسه ایلیانا رزلهتینن رئیس زیرکمیته خاورمیانه و شمال آفریقای مجلس نمایندگان آمریکا گفت: یکی از موضوعات ثابت خاورمیانه بلاتکلیفی و بی‌ثباتی در لبنان بوده است از زمانی که استقلال خود را از فرانسه در دهه 1940 بدست آورد.
من طی سالیان هشدار دادم که سیاست آمریکا در لبنان باید بررسی دقیق شود تا که دخالت رژیم ایران و نیروی نیابتی آن حزب الله را پس بزند و ثبات و شکوفایی را که بیش از هر چیز در کشور نیاز است ترغیب کند.
وی افزود:‌ سپس در ۴نوامبر نخست‌وزیر لبنان به عربستان عزیمت کرد جایی که استعفای خود را از منصبش اعلام کرد احتمالاً تصادفی نیست که این اعلام در همان روزی مطرح شد که عربستان موشک شلیک شده حوثی‌ها در خارج فرودگاه ریاض را ره‌گیری و مورد اصابت قرار داد.
عربستان رژیم ایران و حزب‌الله را مستقیماً مقصر تأمین سلاح و حمایت از شبه‌نظامیان حوثی‌ها دانست که به آنها اجازه انجام این حمله را داده‌اند و آن را اقدام جنگی از طرف تهران خواند.
هم‌چنین باید توجه کنیم که تهران موشکی را که شبه‌نظامیان حوثی به سمت کشتیهای آمریکا در کنار ساحل شلیک کردند را تأمین کرده است.
ایلیانا رزلهتینن گفت:‌ سعد حریری که خود یک شهروند عربستان است در استعفای خود گفت رژیم ایران و حزب‌الله حق حاکمیت لبنان را تضعیف کرده‌اند. وی گفت جانش در خطر است. بر کسی پوشیده نیست که دخالت رژیم ایران و حزب‌الله حق حاکمیت لنبان را تضعیف می‌کند.
متأسفانه ما شاهدیم که رژیم ایران در تلاش است این دخالت و حضور خود را در سراسر منطقه گسترش دهد که این امر به رقیب منطقه‌یی آن عربستان دلیلی قابل توجیهی برای نگرانی‌اش می‌دهد.
حریری از زمان بازگشتش در این هفته به لبنان درخواست کرده است که حزب‌الله دخالتهایش را در جنگهای منطقه متوقف کند.
من گامی فراتر برداشته و می‌گویم که حزب‌الله و رژیم ایران نباید مشروع باشند که در امورات داخلی نیز مداخله کنند.
ما نباید به‌طور کامل از نیروهای مسلح لبنان حمایت کنیم تا زمانی که آن رابطه‌ها به‌طور کامل قطع شوند. و در حالی که این کمیته روی حزب‌الله و نقش رژیم ایران در لبنان سوریه و عراق متمرکز است.
ایلیانا رزلهتینن در پایان گفت: ما باید روشن سازیم که رژیم ایران نمی‌تواند به اعمال بی‌ثبات کننده‌اش ادامه دهد و ما باید به فشارمان علیه آن و نیروی نیابتی آن حزب‌الله ادامه دهیم.
ما باید روشن سازیم که ما از یک لبنان باثبات حمایت می‌کنیم که عاری از دخالتهای خارجی و عاری از رفتار زیان‌آور رژیم ایران باشد.
ما هم‌چنین باید روشن کنیم که حمایت رژیم ایران از شبه‌نظامیان حوثی و تقویت حضور حزب‌الله در یمن مرز سرخهایی هستند که نباید از آنها عبور شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر