شنبه، اردیبهشت ۳۰، ۱۳۹۶

در پایان گفتگوهای ژنو، اپوزیسیون سوریه خواهان حسابرسی از رژیم ایران شد

الجزیره شنبه 30اردیبهشت 96 گزارش کرد ششمین سری گفتگوهای ژنو درباره بحران سوریه با حضور فرستاده سازمان ملل استفان دمیستورا در حالی به‌پایان رسید که اپوزیسیون سوریه خواهان حسابرسی از رژیم ایران و اخراجش از سوریه شد.
نصر الحریری رئیس هیأت گفتگوکننده اپوزیسیون سوریه گفت هیأت وی نکات و مدارک خود را درباره بازداشت‌شدگان و نقش رژیم ایران در سوریه و تغییر بافت جمعیتی ارائه کرده است. محدود کردن نفوذ رژیم ایران و شبه‌نظامیانش به نفع سوریه و همه منطقه خواهد بود.
وی افزود ولی متأسفانه هیچ فشار واقعی بین‌المللی بر روی رژیم اسد برای ورود به روند سیاسی وجود ندارد. اپوزیسیون سوریه موافق هر تلاشی است که با هدف برخورد با تروریسم در سوریه انجام شود.
دمیستورا نیز در یک کنفرانس مطبوعاتی در پایان گفتگوها اعلام کرد تلاش کرده است که گفتگوهای ژنو 6 مختصر و متمرکز روی تعمیق و روند گفتگوهای جاری باشد و این هدف از طریق پیشبرد روند سیاسی در سوریه محقق شده است.
یادآوری می‌شود هیأت اپوزیسیون سوریه روی یک خواسته اصلی اصرار دارد و آن برکناری بشار اسد در مرحله انتقالی است در حالی‌که هیأت رژیم اسد این خواسته را رد کرده و آن را امری غیرقابل گفتگو می‌داند.
بیشتر بخوانید:
ائتلاف ملی سوریه: شبه‌نظامیان رژیم ایران بیشترین نقش را در گسترش تروریسم در منطقه داشته‌اند
عبدالاحد اسطیفو از مسئولان ائتلاف ملی سوریه روز جمعه 29اردیبهشت 96 تأکید کرد شبه‌نظامیان وابسته به رژیم آخوندی که خارج از مرزها عمل می‌کنند ”بیشترین نقش را در گسترش تروریسم در منطقه داشته‌اند“.
وی درباره نقش روسیه در گفتگوهای ژنو افزود روسیه تا آخر از رژیم اسد حمایت کرد ولی باید بداند که آنچه امروز از سوریه به‌دست می‌آورد فردا به‌دست نخواهد آورد.
عضو هیأت عالی گفتگوهای اپوزیسیون سوریه ادامه داد ”راه‌حل سیاسی باید از طریق مسیر ژنو باشد در حالی‌که مسیر آستانه مأموریتش تثبیت آتش‌بس و حل موضوعات انسانی است“.
ریاض سیف به د‌میستورا: رژیم ایران به‌دلیل جنایات شبه‌نظامیان وابسته‌اش نمی‌تواند در هیچ توافقی ضامن باشد
سایت ائتلاف ملی برای نیروهای انقلابی و اپوزیسیون سوریه پنجشنبه 28 اردیبهشت 96 گزارش کرد هم‌زمان با شروع شدن سری جدید گفتگوها از روز سه‌شنبه ریاض سیف رئیس این ائتلاف با فرستاده سازمان ملل به سوریه در شهر ژنو سوئیس دیدار کرد. در این دیدار دو عضو هیأت سیاسی ائتلاف یعنی هادی بحره و حواس خلیل نیز وی را همراهی کردند.
ریاض سیف تأکید کرد اپوزیسیون سوریه هیچ نقشی از اسد را قبول نخواهد کرد چه در مرحله انتقالی و چه در آینده سوریه. مهمترین کار در برنامه کاری ما محقق کردن انتقال سیاسی است که ”راه ورود امنیت و ثبات به سوریه است“.
وی افزود روند سیاسی در ژنو مسیر اصلی رسیدن به یک راه‌حل سیاسی بر پایه بیانیه ژنو و قطع‌نامه 2254 است. جنایاتی که شبه‌نظامیان وابسته به رژیم ایران مرتکب شده‌اند مانع از این است که ایران یک طرف ضامن در هر توافقی باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر