پنجشنبه، اسفند ۱۲، ۱۳۹۵

عفو بین‌الملل: سوء‌استفاده روسیه و چین از ”حق وتو “شرم‌آور است

عفو بین‌الملل روز گذشته 10اسفند 95 طی بیانیه‌یی وتوی روسیه و چین در حمایت از رژیم اسد در شورای امنیت را شرم‌آور خواند.
عفو بین‌الملل گفت روسیه و چین مجدداً از قدرت وتو خود در شورای امنیت ملل‌متحد سوء‌استفاده کردند. این اقدام هنگام رای‌گیری بر روی پیش‌نویس قطعنامه‌یی صورت گرفت که می‌توانست باعث حسابرسی از کسانی شود که تسلیحات شیمیایی به کار می‌برند.
رئیس دفتر عفو در مقر ملل‌متحد در نیویورک گفت: ”با وتو کردن این قطعنامه روسیه و چین یک بی‌اعتنایی سنگدلانه در قبال جان میلیونها سوری را نشان دادند. هر دو دولت طرفهای کنوانسیون تسلیحات شیمیایی هستند، خیلی ساده هیچ توجیهی برای وتوی امروزشان وجود ندارد.
برای شش سال روسیه با حمایت چین تصمیم‌های شورای امنیت را که عواقب تنبیهی برای دولت سوریه می‌داشت بلوکه کردند. این رفتار از عدالت جلوگیری می‌کند و همه طرفهای درگیر در سوریه را تشجیع به بی‌اعتنایی به قوانین بین‌المللی می‌کند. پیام این اقدام از طرف جامعه بین‌المللی این است که هر اتفاقی در سوریه بیفتد، مرز سرخی وجود ندارد.
روسیه هم‌اکنون از قدرت وتوی خود برای هفتمین بار درباره سوریه از زمان شروع بحران استفاده کرده است. پیش‌نویس امروز تحریم‌هایی را برای لیست‌گذاری اشخاص وابسته به تولید تسلیحات شیمیایی در سوریه و همچنین ممنوعیت هر گونه ماده‌یی که برای تولید تسلیحات شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، بود.
این پیش‌نویس قطعنامه 2118سپتامبر 2013 درباره تسلیحات شیمیایی در سوریه را دنبال می‌کند که توسط روسیه و آمریکا نوشته شده بود، و اقداماتی را تحت فصل پنجم منشور ملل‌متحد بر روی انتقال غیرمجاز تسلیحات شیمیایی یا هر گونه استفاده از تسلیحات شیمیایی توسط هرکس در جمهوری عربی سوریه اعمال می‌کند.
شیرین تاردوس گفت: ”وتوی شرم‌آور امروز روسیه یک نمونه دیگر از این است که استفاده از قدرت وتویش چگونه می‌تواند متحدش، دولت سوریه را در سرپیچی از قانون عواقب جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت را مطمئن سازد.
این برای دبیرکل جدیداً انتخاب شده و همچنین اعضای شورای امنیت اهمیت تاریخی دارد که قویاً هنگامی که دولتها در تأیید پیش‌نویس های قطعنامه‌ای که هدفش جلوگیری یا پایان دادن به جنایات جنگی است صحبت کنند. شورای امنیت تبدیل به یک 

ابزار برای موضع‌گیری سیاسی بین اعضای دائم و مردم سوریه که در حال پرداخت نهایت قیمت می‌باشند، شده است.

انتقاد عفو بین الملل از وتوی قطعنامه سوریه from Simay Azadi on Vimeo.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر