جمعه، آبان ۱۲، ۱۳۹۶

مجمع جهانی اقتصاد:‌ ایران در رده ۱۴۰ شکاف جنسیتی در میان ۱۴۴ کشور

مجمع جهانی اقتصاد روز ۱۱ آبان ۱۳۹۶ (۲ نوامبر 2017) گزارش سال خود را منتشر کرد. طبق این گزارش شکاف جنسیتی برای اولین بار ازسال ۲۰۰۶ که مجمع جهانی اولین گزارش شکاف جنسیتی خود را منتشر کرد. در مجموع ۶۸درصد شکاف جنسیتی در جهان بسته شده است که به نسبت سال قبل ۲۰۱۶، سه دهم درصد کمتر می باشد. طی سال گذشته برخی کشورها از جمله فرانسه و کانادا، گامهای بلندی به سوی تساوی جنسیتی برداشتند و ایسلند کماکان در صدر جدول با بالاترین میزان برابری جنسیتی قرار دارد
ایران به نسبت سال قبل یک رتبه تنزل داشته و در میان ۱۴۴ کشور در رده ۱۴۰ تنها جلوتر از کشورهای چاد، سوریه، پاکستان و یمن قرار دارد. شاخص شکاف جنسیتی ایران 0.583 است. شاخص مشارکت و فرصتهای اقتصادی 0.357 و شاخص توانمندسازی سیاسی زنان 0.046 می باشد.گزارش شکاف جنسیتی (The Global Gender Gap Report) در سال۲۰۰۶ توسط «مجمع جهانی اقتصاد» (World Economic Forum) معرفی شد و به عنوان شاخصی برای بررسی شکاف جنسیتی در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفت. در این گزارش، میزان برابری بین دو جنس در چهار حوزه بهداشت، آموزش، اقتصاد و سیاست به طور سالانه مورد بررسی و مقایسه قرار می گیرد.در این گزارش مجمع جهانی اقتصاد ۱۴۴ کشور را بر اساس پیشرفت شان در چهار زیربخش مشارکت و فرصت های اقتصادی (با مولفه هایی مانند مشارکت زنان و مردان در نیروی کار، میزان درآمدهای متوسط هر جنس، درصد هر جنس در مشاغل رده بالاو رده پایین)، دستاوردهای آموزشی (با مولفه هایی مانند نرخ سواد و موقعیت آموزشی زنان در سطوح اولیه، ثانویه و سطح دانشگاهی)، بهداشت و طول عمر و توانمندسازی سیاسی (تعداد زنان در پارلمان و کابینه و میزان واقعی حضور زنان در این پست ها) ارزیابی می کند.
شاخص شکاف جنسیتی عددی بین صفر و یک است که هرچه این رقم بالاتر باشد دلالت بر شکاف کمتر جنسیتی و هرچه پایین تر باشد دلالت بر شکاف بیشتر جنسیتی دارد. عدد 0.5 بیان کننده شکاف عمیق بین زن و مرد است؛ به طوری که مردان از مزایایی دوبرابر زنان در ابعاد چهارگانه بهره مندند و عدد 0.85 رقم خوبی است زیرا نشان دهنده نزدیک شدن زنان و مردان در ابعاد مورد بررسی است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر