چهارشنبه، شهریور ۲۹، ۱۳۹۶

آنگ سان سوچی خشونت علیه مسلمانان روهینگیا را محکوم کرد

آنگ سان سوچی برای نخستین بار از زمان آغاز ناآرامی‌ها در استان راخین این کشور، اعمال خشونت علیه اقلیت مسلمان روهینگیا را محکوم کرد.آنگ سان سوچی روز سه‌شنبه ۲۸شهریور ۹۶در جریان سخنرانی عمومی خود در تلویزیون میانمار ضمن اشاره به 'نقض حقوق‌بشر' در استان راخین، همدردی خود را با 'تمام انسانهایی' ابراز کرد که قربانی تنشهای اخیر شده‌اند.رهبر دولت میانمار در عین‌حال آمادگی خود را برای ورود ناظران خارجی به کشور نیز اعلام کرد و گفت، آنها بایستی خود تصویری از موقعیت پیدا کنند. او در عین‌حال اعلام کرد که دولت‌اش آماده است 'در هر زمانی' جایگاه حقوقی اقلیت روهینگیا را که صدها هزار نفر از آنها در هفته‌های گذشته آواره شده‌اند، بررسی کند. خانم سوچی البته اشاره‌یی به تضمینهای لازم برای بازگشت آوارگان نکرد.
سوچی در اظهارات خود ارتش میانمار را، که کماکان قدرت را در دست دارد، هدف انتقاد قرار نداده و تنها گفت که از پنجم سپتامبر به بعد هیچ‌گونه عملیات نظامی در این کشور از سوی ارتش انجام نشده‌است.
وی هم‌چنین گفت از این‌که می‌شنود تعداد زیادی از مسلمانان میانمار به سوی مرز بنگلادش می‌گریزند، نگران است و حاکمیت این کشور به‌دنبال علت این خروج گسترده ‌است. با وجود این اظهارات، نهادهای حقوق‌بشری هم‌چنان انتقادهای شدیدی به آنگ سان سوچی دارند و سازمان عفو بین‌الملل هم گفته که خانم سوچی و دولت او با نادیده گرفتن نقش ارتش در خشونتها «سر خود را در شن فرو برده است.» واکنش گسترده و خشونت‌آمیز ارتش میانمار به این حمله، علاوه بر تعداد زیادی کشته، منجر به آوارگی بیش از ۴۱۰هزار روهینگیایی به کشور همسایه بنگلادش شده‌است. خانم سوچی هم‌چنین گفته که میانمار تحت تأثیر فشارهای بین‌المللی در این زمینه قرار نمی‌گیرد و به‌دنبال یافتن «راه‌حلی پایدار» برای پایان این درگیریها است.سازمان ملل‌متحد عملیات گسترده ارتش در استان راخین، در غرب میانمار، را نسل‌کشی نامیده‌است. آنگ سان سوچی، مشاور ارشد دولت میانمار که به‌طور عملی رهبری این کشور را به عهده دارد، بدون اشاره به این اتهام، افزوده که کشورش به قانون پایبند است. وی در یک سخنرانی در نایپیداو، پایتخت میانمار، نقض حقوق‌بشر و «خشونت‌های غیرقانونی» را محکوم کرده و افزوده که میانمار به صلح و ثبات و حاکمیت قانون در سراسر کشور متعهد است.آنگ سان سوچی که سال‌ها به‌عنوان قهرمان دموکراسی‌خواهی در کشوری با اکثریت بودایی و حاکمیت نظامیان شناخته می‌شد، پس از خشونتها علیه مسلمانان روهینگیایی به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفته‌است. خانم آنگ سان سوچی در اظهارات تازه خود اما گفته که بدون توجه به نژاد و موقعیت سیاسی و دین افرادی که در این خشونتها دخیل بوده‌اند، قانون در مورد آنها اعمال خواهد شد.میانمار کشوری عمدتاً بودایی‌نشین است. اعضای اقلیت مسلمان روهینگیا در این کشور، که حدود یک میلیون و صد هزار نفر هستند، از گرفتن حق تابعیت و بسیاری دیگر از حقوق شهروندی محروم‌اند و دولت مرکزی آنها را به‌رسمیت نمی‌شناسد. این اقلیت مسلمان طبق قانون شهروندی مصوبه دولت وقت برمه در سال ۱۹۸۲از اقوام تشکیل‌دهنده میانمار محسوب نمی‌شوند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر