جمعه، دی ۰۳، ۱۳۹۵

رژیم آخوندی بازنده اصلی مذاکرات مسکو

 

به‌دنبال نشست وزرای خارجه رژیم و روسیه و ترکیه در مسکو یک بیانیه سه جانبه در 8 ماده منتشر شد. در حالی‌که انتقال رزمندگان از شهر حلب قریب به اتمام است و بنا بر گزارشهای خبری و آمار اعلام شده توسط نخست‌وزیر ترکیه، تا بعدازظهر پنجشنبه بیش از ۴۰هزار تن از رزمندگان و مردم حلب، شهر را به‌سلامت ترک کردند، به‌نظر می‌رسد رژیم آخوندی بازنده اصلی مذاکرات مسکو در خصوص سوریه بوده است.
ایسنا 30آذر ۹۵:
رسانه‌های رژیم گزارش کردند که روسیه و ترکیه و رژیم در بیانیه خود بر حمایت کامل از حاکمیت، استقلال، یکپارچگی و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه به‌عنوان یک دولت چند نژادی، چند مذهبی، غیرفرقه‌یی و دموکراتیک تأکید می‌کنند.
-آنها متقاعد شده‌اند که منازعه سوریه راه‌حل نظامی ندارد و بر نقش سازمان ملل‌متحد در تلاش‌ها برای حل این بحران بر طبق قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل صحه می‌گذارند.
-آنها همچنین تصمیمات گروه بین‌المللی حمایت از سوریه را مورد توجه قرار می‌دهند.
-از تخلیه غیرنظامیان و از عزیمت سازمانیافته اپوزیسیون مسلح سوریه در حلب استقبال می‌کنند و متعهد می‌شوند که این روند بدون وقفه و به‌نحوی امن و امان تکمیل شود.
-نکته مهم دیگر موافقت با تعمیم آتش‌بس به سراسر سوریه و جابه‌جایی آزاد غیرنظامیان در سراسر کشور سوریه است.
-رژیم ایران، روسیه و ترکیه آمادگی خود را برای تسهیل و ایفای نقش به‌عنوان تضمین کنندگان موافقتنامه‌ای اعلام می‌کنند که ممکن است در آینده در گفتگو بین حکومت سوریه با اپوزیسیون طبق قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت حاصل شود.
-نکته فوق‌العاده مهم دیگر که به رژیم تحمیل شده است این‌که سه کشور تفکیک بین گروه‌های مسلح اپوزیسیون سوریه با داعش و النصره را به‌رسمیت می‌شناسند و بر آن تأکید می‌کنند.
اپوزیسیون سوریه از این‌که کشورهای دیگر در اجلاس مسکو بدون حضور نمایندگان حقیقی مردم سوریه به تعیین سرنوشت مردم این کشور بپردازند، ابراز نارضایتی کرده و قویاً به مخالفت برخاسته است.
به گزارش العربیه، ریاض نعسان آغا، سخنگوی هیأت مذاکره اپوزیسیون سوریه در این باره گفت: درصورتیکه ترکیه وجود نمی‌داشت، دشمنان ما با هم تشکیل جلسه می‌دادند و مذاکره می‌کردند و به نیابت از مردم سوریه تصمیم می‌گرفتند... .
با این‌حال گزارشهای موثق از داخل رژیم آخوندی و رسانه‌های آن، حاکی از آن است که دلواپسان نظام، توافق 8 ماده‌یی تحمیل شده به رژیم را برجام 2، و جام‌زهر دیگری در سوریه می‌دانند. جام‌زهری که در اثر ایستادگی رزمندگان و مردم سوریه و همچنین فشارهای بین‌المللی و نیز ترس از رئیس‌جمهور جدید آمریکا به حلقوم رژیم ریخته شده است.
-اینکه سوریه یک جمهوری غیرفرقه‌یی، چند مذهبی، و دموکراتیک باشد،
-اینکه آتش‌بس بایستی به تمام کشور گسترش پیدا کند،
-اذعان به این‌که برخلاف دخالتهای جنایتکارانه نظامی رژیم ولایت‌فقیه، سوریه راه‌حل نظامی ندارد و جنگ و بحران بایستی طبق قطعنامه 2254 شورای امنیت خاتمه پیدا کند،
-اینکه روند امن و امان عزیمت رزمندگان از حلب که رژیم خواهان قتل‌عام همگی آنها بود، باید تکمیل شود،
-و مخصوصاً تفکیک بین گروه‌های مسلح اپوزیسیون سوریه با داعش به‌رسمیت شناختن اپوزیسیون مسلح... .
نشان می‌دهد که رژیم آخوندها بازنده اصلی در گفتگوهای مسکو پیرامون بازی جنایتکارانه و ننگین خود در سوریه بوده است.
به گزارش الجزیره وزیرخارجه ترکیه گام بیشتری برداشته و در حضور جواد ظریف به متوقف شدن کمک‌رسانی به حزب‌الله که در سوریه دخالت مستقیم دارد فراخوان داده است.
با این‌حال رژیم سعی می‌کند صورت خود را با سیلی سرخ نموده و با اعلام این‌که نشست مسکو آمریکا را در سوریه منزوی کرده و بشار اسد کماکان در قدرت است، خود را تسکین بدهد!
یک روز پس از تن‌دادن حکومت آخوندی به توافقنامه زهر آلود مسکو در۲۰دسامبر، العربیه روز ۲۱دسامبر گزارش داد: حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق اعلام کرد هر گروه عراقی که در سوریه در حال جنگ است، عراق را نمایندگی نمی‌کند.
العربیه افزود: العبادی همچنین از تمام گروه‌های شبه‌نظامی عضو «حشدالشعبی» خواست به سیاستهای دولت عراق پایبند باشند و در امور داخلی کشورهای دیگر دخالت نکنند.
این اظهارات اشاره‌یی به حضور نامشروع شبه‌نظامیان عراقی از قبیل النجبا و عصائب است که تحت امر نیروی تروریستی قدس سپاه پاسداران، در سوریه و به‌ویژه در حلب دست به جنایات ضدانسانی و اعدامهای خیابانی زده‌اند.
روز ۱۹دسامبر یعنی یک روز قبل از تحمیل توافقنامه مسکو به رژیم آخوندی نیز سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا، حضور پاسدار قاسم سلیمانی ، سرکرده نیروی تروریستی قدس در حلب و سوریه را نقض قطعنامه ۲۲۳۱شورای امنیت اعلام و تأکید کرد: آمریکا قصد دارد این موضوع را در شورای امنیت سازمان ملل مطرح کند. سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا تأکید کرد: هیچ استثنایی در این مورد در نظر گرفته نشده و در نتیجه سفر قاسم سلیمانی به سوریه به‌معنی نقض قطعنامه ۲۲۳۱ است.
تن دادن رژیم به توافقنامه زهر آلود مسکو from Simay Azadi on Vimeo.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر