چهارشنبه، شهریور ۰۱، ۱۳۹۶

مصاحبه با رئیس دفتر نیویورک تایمز در ترکیه در مورد ابعاد دخالت رژیم ایران در افغانستان

رئیس دفتر نیویورک تایمز در ترکیه در مصاحبه با فاکس‌ نیوز در مورد دخالتهای رژیم ایران در افغانستان توضیح می‌دهد.
تلویزیون فاکس‌ نیوز 30مرداد 96:
در حال حاضر نگرانیهای جدیدی در مورد تجاوزگریهای رژیم ایران در افغانستان وجود دارد. خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز اخیراً مقاله‌یی در این روزنامه نوشته و قید کرده است که تهدید بالقوه علیه ارتش آمریکا در افغانستان رژیم ایران است.
کارلاتا گال نویسنده این مقاله و رئیس دفتر نیویورک تایمز در ترکیه در این باره توضیح می‌دهد.
هدف رژیم ایران از دخالت در افغانستان چیست؟
کارلاتا گال:
بر اساس اطلاعاتی که ما کسب کردیم در چند سال گذشته از زمان عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی در سال 2014 دخالت رژیم ایران در افغانستان هر چه بیشتر و بیشتر شده است. تهران اهداف مختلفی در رابطه با مسأله امنیتی خود دارد و خواهان داشتن نیروهای مزدور در مرز خود با افغانستان است تا به تهران وفادار باشند. این نیروها توسط رژیم تهران تأمین مالی شوند تا این رژیم بتواند روی آنها نفوذ داشته باشد. آنها خواهان این هستند که نیروهای خارجی از افغانستان خارج شوند و فکر می‌کنند که این کشور حیاط خلوت آنهاست.
رژیم ایران در حال حاضر با طالبان همکاری و از آن حمایت می‌کند و حتی در سال گذشته با رهبر طالبان ملا منصور دیدار داشته‌اند.طالبان که یک گروه سنی افراطی است در سالهای قبل با رژیم ایران درگیری داشته است. اما حالا همکاری می‌کنند.ما مطلع شدیم که تهران در حال ایجاد مشکل برای دولت افغانستان و نیروهای آمریکایی است که به آنها کمک می‌کنند.در استان فرح در غرب افغانستان که من از آنجا دیدار داشتم به من گفتند که تهدید اصلی در حال حاضر طالبانی هست که توسط رژیم ایران حمایت می‌شود و نه طالبانی که مورد حمایت پاکستان بوده است، لذا ما شاهد ورود بازیگران دیگر به افغانستان هستیم تا بتوانند بلحاظ استراتژیکی بخشی از خاک افغانستان را در کنترل داشته باشند و خط خودشان را پیش ببرند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر