پنجشنبه، شهریور ۰۹، ۱۳۹۶

پس لرزه‌های هراس از سرنوشت برجام

رسانه‌های حکومتی خبر دادند پس لرزه‌های برجام در داخل نظام و در آمریکا ادامه دارد
در واکنش به طرح جان بولتون سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل که ضمن ارائه طرحی برای خروج آمریکا از برجام از رئیس‌جمهور کشورش خواسته بود «حمایت خود از مخالفان دموکراتیک نظام جمهوری اسلامی ایران را علناً اعلام کند». ظریف وزیر خارجه روحانی به صحنه شتافت و نگران منافع آمریکا شد.
خبرگزاریهای حکومتی از این طرح به‌عنوان «طرح ضد برجامی بولتون» و «طرح ضد نظام» بولتون اسم بردند.
درهمین حال ارگان بسیج وابسته به سپاه پاسداران که تاکنون منتقد برجام بود، دلواپس برجام شده و تحت عنوان «آمریکا به‌دنبال بی‌اعتبارسازی برجام با تفسیر موسع» بن‌بست نظام در باتلاق برجام را اینگونه توصیف کرده است: «به نظر می‌رسد (ترامپ) آشکارا با رویکرد دستگاه حاکمیتی آمریکا به‌ویژه کنگره برای افزایش فشارها علیه نظام به بهانه مسائلی مانند توسعه موشکی، حمایت از تروریسم و نقض حقوق‌بشر همراه شده است. تحرکات ضد‌برجامی دولت آمریکا چهارشنبه هفته قبل با سفر نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل به وین مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مذاکرات او با یوکیو آمانو مدیر کل این آژانس وارد مرحله جدیدی شد. در واقع هدف هیلی از این سفر اجرای طرح مورد نظر ترامپ برای بی‌اعتبار کردن برجام از طریق رویکرد ارائه تفسیر موسع از برجام و متهم کردن نظام به عدم‌اجرای آن در چارچوب مد نظر دولت آمریکاست. در این راستا هیلی خواهان افزودن دامنه بازرسیها از تأسیسات هسته‌یی و حتی نظامی ایران شده است. بدین ترتیب اگر جمهوری اسلامی با این خواسته مخالفت کند، واشینگتن ادعا خواهد کرد نظام به مفاد برجام عمل نکرده است» (جوان- 8شهریور).
یک روزنامه دیگر باند خامنه‌ای نوشته است «این احتمال وجود دارد نسخه دوبوویتز- آلبرایت در مواجهه ترامپ با برجام تحت عنوان استراتژی «تعلیق کن و سیلی بزن» (Waive-and-Slap) به‌عنوان یکی از سناریوهای پیش روی ترامپ درباره برجام، طی هفته‌های آتی جنبه اجرایی به خود بگیرد... راه‌حل میانه یا استراتژی تعلیق کن و سیلی بزن می‌گوید که ترامپ نباید تاییدیه پایبندی ایران را امضا کند اما به تعلیق تحریمهای هسته‌یی ایران ادامه دهد و در مواجهه با ایران، تحریمهای جدید غیرهسته‌یی اعمال کند». (وطن امروز- 8شهریور).
در همین حال کیهان خامنه‌ای در واکنش به دومین گزارش کمیسیون امنیت مجلس ارتجاع که روز ۷شهریور در مجلس ارتجاع قرائت شد، استیصال و بن‌بست نظام را در نمایش «طرح اقدام متقابل» بارز کرده و از جمله نوشته است: «گزارشی که یکی به میخ و چند تا به نعل می‌زند! طوری تنظیم شده است که نه دل برجامیان را بشکند و نه صدای دلواپسان امنیت ملی دربیاید. مروری بر روند واقعی اجرای برجام هر ناظر منصفی را با واقعیتهایی بس دردناک مواجه می‌کند که ردپای ضعیف و کمرنگی از آن را می‌توان در گزارش دیروز مجلس دید». کیهان خامنه‌ای در ادامه افزوده است: «در شرایط فعلی که اوضاع تغییرات مختلف و حساسی کرده، این گزارش بیات و با تأخیر، نه به رشد سطح تحلیل جامعه کمکی می‌کند و نه برای مقابله با دشمن برنامه و نسخه‌ای دارد». کیهان خامنه‌ای ضمن نتیجه‌گیری پایانی با ابراز وحشت حرف خود را این طور به پایان برده است: «آمریکاییها با تصویب مادر تحریمها عملاً دارند همان راه منتهی به برجام را می‌روند و ما را به تونلی هدایت می‌کنند که آن سرش برجامی دیگر است. برجامی که مشتی امتیاز دیگر از ما می‌گیرند و مشتی وعده در جیبمان می‌ریزند و راهی خانه‌مان می‌کنند... بقول معروف اگر در تونلی تاریک نوری مشاهده کردید خیلی هم خوشحال نشوید، شاید قطاری باشد که می‌آید تا زیرتان بگیرد!».
پس لرزه‌های هراس از سرنوشت برجام و هراس از بازرسی مراکز نظامی from Simay Azadi on Vimeo.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر