پنجشنبه، خرداد ۱۸، ۱۳۹۶

عواقب قطع رابطه کشورهای عربی با قطر

اسکای نیوز می‌گوید قطع راههای هوایی و دریایی و زمینی به قطر آن را با بحرانی شدید روبه‌رو می‌کند. کشورهایی که منافذ تجاری قطر محسوب می‌شوند غیرقابل جایگزینی‌اند. از این رو دوحه با بن‌بستی اقتصادی روبه‌رو خواهد شد که عبور از روی آن دشوار خواهد بود
اسکای نیوز 17خرداد 96:
به گزارش اطلاعیه‌های وزارت برنامه‌ریزی قطر در سال ۲۰۱۶ میزان تبادلات تجاری این کشور با کشورهای همجوارش نزدیک به ۳۸میلیارد ریال قطر یعنی بیش از 12میلیارد دلار بوده است.در سال ۲۰۱۶ قطر ۱۹میلیارد ریال کالا از کشورهای خلیج‌فارس وارد کرده است.این کالاها بیشتر از عربستان سعودی و امارات بوده و ۸۳درصد از واردات قطر را تشکیل می‌داده است.مهمترین واردات قطر از کشورهای همجوارش کالاهای مصرفی است.این کالاها ۲۷درصد از واردات قطر از کشورهای حوزه خلیج‌فارس هستند. بعد از این کالاها مواد غذایی و حیوانات زنده ۱۶درصد از واردات قطر را تشکیل می‌دهند که از عربستان و امارات وارد قطر می‌شدند. 15درصد از مواد غذایی مورد نیاز قطر از عربستان سعودی و ۱۱درصد آن از امارات متحده عربی وارد می‌شود.۶۵درصد از صادرات قطر به کشورهای عرب از طریق عربستان سعودی و امارات انجام می‌شد.
به گزارش اتاق بازرگانی قطر در سه ماهه اول سال جاری ۴۱درصد از صادرات این کشور به کشورهای عرب از طریق عربستان سعودی انجام شده است.امارات متحده عربی نیز ۳۲درصد این صادرات را به خود اختصاص داده است.
با قطع رابطه قطر با همسایگانش بخش تجاری این کشور با بحران جدی روبه‌رو خواهد شد و تورم به‌شدت افزایش می‌یابد. . مصرف‌کنندگان قطری نیز در این کشور با گرانی کالاها روبه‌رو خواهند شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر