جمعه، شهریور ۱۷، ۱۳۹۶

ابعاد تازه نگرانی خامنه‌ای از حوزه ها

وجود جریانهای مخالف و معترض به ولایت فقیه در حوزه‌ها به‌ویژه حوزه قم که در دیدار خامنه‌ای با طلاب آشکار شد، خودش به ولوله تازه‌یی در درون رژیم تبدیل شده است.
یکی از گردانندگان حوزه تهران به نام آخوند قمی که سایتهای حکومتی او را ”مدیر و تولیت حوزه شهید قنوتی“ معرفی کرده‌اند، در مصاحبه با سایت حکومتی رجا نیوز 10شهریور 96 ضمن اشاره به نگرانی خامنه‌ای از حوزه‌ها نوشته است که ”گله مندی“ خامنه‌ای از حوزه‌ها ”خیلی خاص‌تر وتلخ تر“ از آن چه است که در جلسه با طلاب تهرانی ابراز کرد.
آخوند قمی با اذعان به این‌که خامنه‌ای ”به یک ناامیدی از مرکز مدیریت قم رسیده“ نوشته است که: ”حضرت آقا دستور دادند حوزه استان تهران را کاملاً از قم جدا کنند و با یک مدیریت مستقیم حوزه تهران را به سمت تحولات مطلوب ببرند“. یعنی از حوزه قم به کلی مأیوس شده و ناراضی و نگران است.
آخوند قمی کمی بیشتر پرده را کنار می‌زند و فاش می‌کند که وجود جریانهای مخالف در حوزه قم امری قدیمی است زیرا خامنه‌ای در سال 86خطاب به آنها گفته است: اگر شما تن به تحول ندهید یا حوزه می‎میرد یا اگر نمیرد، منزوی می‎شود.
آخوند قمی گماشته شدن آخوند اعرافی به مدیریت حوزه قم توسط خامنه‌ای و تأسیس مرکز مستقل تهران را نیز در جهت نجات حوزه قم از این وضعیت می‌داند.بیان واضح‌تر خطر را آخوند اکبر نژاد که خود در جلسه خامنه‌ای با طلبه‌های تهرانی شرکت داشته آشکار کرده است. او در مطلبی که سایت حکومتی جهان‌نیوز در 10شهریور 96 از او منتشر کرده اعتراف می‌کند: ”یک جریان روشنفکری- مذهبیِ خطرناکِ سکولار دارد در حوزه پا می‎گیرد. من نمی‎دانم کِی باید اینها را جدی بگیریم؟ داستان خیلی جدی است. لازمه‎اش تحول است. تحول را چه کسی باید انجام دهد؟ آقا یک وقتی گفتند تحول‎خواهی باید از بدنه‎ی خود طلاب شروع شود. یعنی چه؟ کسی این حرف را می‎زند که از بزرگان ناامید شده. واقعیتش این است که حضرت آقا از بزرگان حوزه که بیایند تحول‎خواهی کنند ناامید شده “
آخوند سرلک یکی دیگر از آخوندهای وابسته به خامنه‌ای در تهران در گفتگو با سایت حکومتی قدس آنلاین 12شهریور 96 ضمن اعتراف به بریدگی آخوندها از ولایت خامنه‌ای و انفعال آنها از تبلیغ و ترویج ولایت او، خواستار بازنگری در مأموریت حوزه‌ها است و می‌گوید: «عدم بازنگری در ماموریتهای حوزه به‌معنای تبدیل شدن حوزه به واتیکان دیگری است
اگر حوزه خود را در تحول جدید و به تعبیر رهبری در پیچ تاریخی پیدا نکند از گردونه تحولات حذف می‌شود... ماموریتهایی که توسط حوزه و بزرگان و مراجع ترسیم می‌شود متناسب با شان تاریخ‌ساز و جایگاه تاثیر‌گذار حوزه نیست“
کمی پیشتر آخوند مصلحی وزیر پیشین اطلاعات نظام نیز از قصد دشمن برای نفوذ در حوزه علمیه و ”متوقف کردن انقلاب سلامی“خبرمی‌دهد زیرا: ”طراحی دشمن این است که انقلاب را با نفوذ در حوزه علمیه متوقف سازد“. (سایت تبیین 22مرداد 96)
آن‌چنان که از حرفهای آخوند قمی برمی‌آید با توجه به تلاطم حوزه‌های آخوندی علیه ولایت خامنه‌ای و رویگردانی بسیاری از آخوندها از او است که گماشته‌اش آخوند اعرافی را برای ”تحول“ در حوزه قم به مدیریت آن گمارده است. هدف خامنه‌ای این است که با نصب او به مدیریت حوزه هم بتواند نارضایتی آخوندها را سرکوب کند، و هم تاحدودی بتواند از طلسم‌شکستگی ولایتش و به قول آخوند احمد خاتمی از ”سایش“ ولایتش در حوزه‌ها جلوگیری کند. واقعیت این است که ولی‌فقیه ارتجاع به‌دلیل انزوایی که در حوزه‌ها با آن مواجه است، راهی جز سرکوب و ارعاب و تصفیه عناصر مخالف ندارد. حداقل انتظارش این است که بتواند حداقل عناصر مخالف را به سکوت وادار کند.روی آوری ولی‌فقیه ارتجاع به تصفیه حوزه‌های آخوندی از عناصر مخالف برپایه همین واقعیت است.بی‌دلیل نبود که خامنه‌ای در جلسه با طلبه‌های تهران با صراحت آخوندهای مخالف و بریده از ولایتش را متهم به ”خیانت به‌ انقلاب“ کرد. این می‌تواند مقدمه سرکوب باشد، به شرط این‌که توانش را داشته باشد. آیا در شرایط طلسم‌شکستگی چنین توانی دارد؟.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر