یاسر فرحان از اعضای هیأت سیاسی ائتلاف ملی سوریه در گفتگو با تلویزیون اسکای نیوز2اسفند 95 گفت: درخواست اپوزیسیون سوریه از آمریکا و سازمان ملل این است که سپاه پاسداران و شبهنظامیان رژیم آخوندی را در لیست سازمانهای تروریستی قرار دهند. این شبهنظامیان، پروژه مخرب ولیفقیه رژیم ایران را در سوریه پیش میبرند
یاسر فرحان از اعضای هیأت سیاسی ائتلاف ملی سوریه:
صحبت از القاعده در سوریه مردود است و به نفع انقلاب نیست. تهدید شبهنظامیان تروریست رژیم ایران در سوریه هستند. در حال حاضر 66 گروه شبهنظامی تروریستی وابسته به ولایتفقیه در سوریه هستند و به همراه رژیم اسد علیه انقلاب مردم سوریه میجنگند، و جنایتهای جنگی علیه شهروندان مرتکب میشوند.
علاوه بر این، رژیم اسد تمامی اجزای جامعه سوریه را با بهکارگیری سلاحهای ممنوعه نابود میکند، در چنین شرایطی و با توجه به این تهدیدها، اپوزیسیون یک تاکتیک تمرکز خود را روی این رژیم و شبهنظامیان رژیم ایران گذاشته است.
به همین دلیل ما خواهان نامگذاری شبهنظامیان تروریست رژیم آخوندی هستیم که یک پروژه فرقهگرایی و توسعهطلبانه را دنبال میکند و با تمامی کشورهای منطقه دشمنی میورزد. از آمریکا و سازمان ملل و تمامی کشورهای حامی انقلاب سوریه درخواست میکنیم که این شبهنظامیان را در لیستهای تروریستی وارد کنند.
در مورد قانون اساسی جدید سوریه که مطرح است باید گفت که متأسفانه دمیستورا از جوهر اصلی قطعنامه 2254 شورای امنیت فاصله میگیرد بهویژه در بند 4 آن که اشاره میکند گفتگوها، مکانیزم نگارش قانون اساسی را شامل میشود نه تعیین قانون اساسی یا تعیین اصول قانون اساسی.. به عبارت دیگر قانون اساسی در شرایط دیگری تعیین خواهد شد.. دمیستورا ابتدا باید انتقال سیاسی را محقق کند تا 14 میلیون سوری رانده شده به منازلشان بازگردند. بعد از آن شرایط برای انتخاب مجالس مؤسسان برای نگارش قانون اساسی، آماده خواهد شد. که یا توسط رفراندم و یا از طریق پارلمان به تصویب برسد. این همان منظوری است که در قطعنامه 2254 شورای امنیت آمده است.
مثلاً بعد از انتقال سیاسی، یک جدول زمانی برای 6ماه وجود داشته باشد که انتخابات صورت گیرد و بعد از آن 18ماه زمان نیاز است تا قانون اساسی نگارش شود و انتخابات قانون اساسی صورت گیرد. بنابراین دمیستورا از تفسیر درست محتوای قطعنامه منحرف میشود و در منظومه روسیه سیر میکند. روسیه هم نمیخواهد که از یک کشور حامی رژیم اسد به یک کشور بیطرف بهعنوان سرپرست پروسه صلح تبدیل شود..
این کافی نیست که دمیستورا بهعنوان یک میانجی یا گزارشگر در قضیه وارد شود. باید خواهان دخالت واقعی تحت بند هفتم برای مجبور کردن رژیم جهت اجرای قطعنامههای بینالمللی گردد. کافی نیست که بهعنوان یک ناظر یا یک فرد سیاسی که فقط حوادث را مانیتور میکند، برخورد کند. یک طرفی هست که پروسه سیاسی را به شکست میکشاند، بنابراین دیمستورا باید بیاید و اعلام کند که این طرف پروسه سیاسی را به شکست کشانده و در نتیجه خواهان اقداماتی شود که طرفهایی که انتقال سیاسی یا روند مذاکرات را به شکست میکشانند وادار شوند، که به قطعنامههای شورای امنیت گردن بگذارند و اگر هم شورای امنیت به خواست وی پاسخ نمیدهد، یک موضع تاریخی بگیرید و مانند نمایندگان ویژه قبلی در امور سوریه استعفا بدهد و بگوید که رژیم اسد، بهدنبال موفقیت مذاکرات نیست. کما اینکه نمایندگان قبلی سازمان ملل در امور سوریه اینکار را کردند. اما متأسفانه دمیستورا به منصبش چسپیده و واقعیتها را بهطور کامل بیان نمیکند و اعلام هم نمیکند که این، رژیم اسد است که تمامی مذاکرات را به شکست کشانده است.
صحبت از القاعده در سوریه مردود است و به نفع انقلاب نیست. تهدید شبهنظامیان تروریست رژیم ایران در سوریه هستند. در حال حاضر 66 گروه شبهنظامی تروریستی وابسته به ولایتفقیه در سوریه هستند و به همراه رژیم اسد علیه انقلاب مردم سوریه میجنگند، و جنایتهای جنگی علیه شهروندان مرتکب میشوند.
علاوه بر این، رژیم اسد تمامی اجزای جامعه سوریه را با بهکارگیری سلاحهای ممنوعه نابود میکند، در چنین شرایطی و با توجه به این تهدیدها، اپوزیسیون یک تاکتیک تمرکز خود را روی این رژیم و شبهنظامیان رژیم ایران گذاشته است.
به همین دلیل ما خواهان نامگذاری شبهنظامیان تروریست رژیم آخوندی هستیم که یک پروژه فرقهگرایی و توسعهطلبانه را دنبال میکند و با تمامی کشورهای منطقه دشمنی میورزد. از آمریکا و سازمان ملل و تمامی کشورهای حامی انقلاب سوریه درخواست میکنیم که این شبهنظامیان را در لیستهای تروریستی وارد کنند.
در مورد قانون اساسی جدید سوریه که مطرح است باید گفت که متأسفانه دمیستورا از جوهر اصلی قطعنامه 2254 شورای امنیت فاصله میگیرد بهویژه در بند 4 آن که اشاره میکند گفتگوها، مکانیزم نگارش قانون اساسی را شامل میشود نه تعیین قانون اساسی یا تعیین اصول قانون اساسی.. به عبارت دیگر قانون اساسی در شرایط دیگری تعیین خواهد شد.. دمیستورا ابتدا باید انتقال سیاسی را محقق کند تا 14 میلیون سوری رانده شده به منازلشان بازگردند. بعد از آن شرایط برای انتخاب مجالس مؤسسان برای نگارش قانون اساسی، آماده خواهد شد. که یا توسط رفراندم و یا از طریق پارلمان به تصویب برسد. این همان منظوری است که در قطعنامه 2254 شورای امنیت آمده است.
مثلاً بعد از انتقال سیاسی، یک جدول زمانی برای 6ماه وجود داشته باشد که انتخابات صورت گیرد و بعد از آن 18ماه زمان نیاز است تا قانون اساسی نگارش شود و انتخابات قانون اساسی صورت گیرد. بنابراین دمیستورا از تفسیر درست محتوای قطعنامه منحرف میشود و در منظومه روسیه سیر میکند. روسیه هم نمیخواهد که از یک کشور حامی رژیم اسد به یک کشور بیطرف بهعنوان سرپرست پروسه صلح تبدیل شود..
این کافی نیست که دمیستورا بهعنوان یک میانجی یا گزارشگر در قضیه وارد شود. باید خواهان دخالت واقعی تحت بند هفتم برای مجبور کردن رژیم جهت اجرای قطعنامههای بینالمللی گردد. کافی نیست که بهعنوان یک ناظر یا یک فرد سیاسی که فقط حوادث را مانیتور میکند، برخورد کند. یک طرفی هست که پروسه سیاسی را به شکست میکشاند، بنابراین دیمستورا باید بیاید و اعلام کند که این طرف پروسه سیاسی را به شکست کشانده و در نتیجه خواهان اقداماتی شود که طرفهایی که انتقال سیاسی یا روند مذاکرات را به شکست میکشانند وادار شوند، که به قطعنامههای شورای امنیت گردن بگذارند و اگر هم شورای امنیت به خواست وی پاسخ نمیدهد، یک موضع تاریخی بگیرید و مانند نمایندگان ویژه قبلی در امور سوریه استعفا بدهد و بگوید که رژیم اسد، بهدنبال موفقیت مذاکرات نیست. کما اینکه نمایندگان قبلی سازمان ملل در امور سوریه اینکار را کردند. اما متأسفانه دمیستورا به منصبش چسپیده و واقعیتها را بهطور کامل بیان نمیکند و اعلام هم نمیکند که این، رژیم اسد است که تمامی مذاکرات را به شکست کشانده است.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر